tisdag 11 april 2017

Mallorca - Bergen, kaffe, lugnt och hårt

Den sista cykeldagen med Vännäs CK tillbringades i bergen.

In till Palma. Militärbacken och sedan högervarv i bergen innan den riktiga cyklingen avslutades med militärbacken från andra hållet.

Som varje tidigare år blev det lagfoto sista dagen innan cyklingen började.

I dag var alla med från start, men tyvärr fick Jonas och Christoffer vända, då de inte mådde tillräckligt bra.

Vi rullade alltså iväg genom staden och idag hade vi jackpott och fick typ rött överallt.

Helt plötsligt dök Anders Karlsson Föreningen Rocker Racing upp och jag fick ett trevligt snack innan vi vände upp i bergen och han fortsatte till sin samlingsplats.

Ett kort stopp och sedan var det alltså dags för dagens första klättring. Jag tog det lugnt då jag rosslade rejält, medan de flesta andra racade.

Vi rullade vidare till Puigpunient och siktade mot Esporles. Det innebar att snart var det dags för nästa klättring där det var fri fart. Upp till Es Grau var det ca 3.2 km och ca 6 procents lutning.

Återigen körde de flesta vad de hade. Jag öppnade medelhårt och tryckte hyfsat andra halvan av backen. 

Vi väntade på de andra som alla körde bra. Framför allt Mats imponerade som hade gått absolut max. Han var typ svimfärdig en bra stund efteråt.
Mycket utför och sedan fika i Esporles.
Det blev ett trevligt, men en väl lång fikapaus. Det innebar att vi fick korta pauserna resten av dagen för att hinna till återlämningstiden för hyrcyklarna.

Klättring från Esporles tills vi nådde kusten.
Vid kusten blev det flera mil med fantastisk natur.
Cykeltempot var lågt, så det gick verkligen att insupa miljön.
Vägen böljar verkligen uppåt och nedåt under en lång bit. 
In mot landet, lite klättring, utför och sedan framme i Andtratx. 
Vi rullade vidare och planerade lunch i nästa by. Vi hittade inget bra och bestämde oss istället för lunch i Puigpunient. Klockan var vid 14.30, men ca 6 km klättring och 4 km utför skulle besegras innan mat.
Här tog några det lugnt, medan andra gasade. Jag körde hyfsat lugnt.

God lunch och sedan bara två klättringar kvar för i år.

Först en klättring till militärbacken och sedan själva militärbacken.

Jag hade kört lugnt hela dagen och hade en väldigt låg snittpuls. Jag hade inte heller maxat vid något tillfälle på hela resan. Allt beroende på den efterhängsna förkylningen.

Kroppen kändes lite bättre på eftermiddagen och jag bestämde mig för att köra riktigt hårt i stora delar av klättringen på ca 3.2 km och med en lutning på 5 procent.

Jag startade ca 30 sekunder efter de andra och matade hårt i början för att komma ikapp de som var först. Ikapp låg jag bakom i 40 sekunder och sedan hårt upp till toppen. 

Det saknas ca 40 watt i kroppen i relation där jag borde vara och jag blir trött alldeles för snabbt. Det beror säkert på både dålig träning den senaste månaden och förkylningen jag har i kroppen. 

Det var inte absolut max, men min snittwatt på de ca 6 minuter det tog upp var inte bättre än vad jag hoppas klara på ett tempolopp som varar ca 40 minuter. Så de 370 watt jag klämde ur var kanske inte där jag hoppats vara innan krassligheten startade för 4 veckor sedan.

Tävlingspremiär om 11 dagar. Väl kort tid dit för form. Och först kanske förkylningssymptomen kan flyga sin kos?!

Ja, sedan var cyklingen slut för denna gång då bara transport till hotellet kvarstod. 

Denna dag blev det 120 km och en bit över 2000 höjdmeter.

2 kommentarer:

  1. Hej,
    Trevlig blogg du har. Jag har precis börjat sammarbeta med världskända märket uvex. Hade gärna gjort något sammarbete med dig om du är intresserad kontakta mig på sonessonemily@gmail.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Emily för positiv feedback och intresset av ett samarbete.

      Radera