måndag 10 april 2017

Mallorca - I bergen är det magiskt

Ja, då var vi framme vid den sjätte och näst sista cykeldagen. Jag inbillar mig att kroppen mår lite bättre, men är inte säker.

Idag stod långa bergsrundan på programmet.

Vi blev åtta som rullade i väg då Alnö Raceteam körde själva, medan Jonas och Christoffer var sjuka. Efter någon mil fungerade det inte för Fredrik då hälsenan spökade. Han hade tidigare känt av den, men nu sa den stopp.

Resten av rundan blev vi så 7 stycken.

Idag tog vi storvägen för att slippa strandpromenaden vilket var en stor vinst.

Sedan militärbacken där det kördes hårt på flera händer. Själv var jag väldigt rosslig och höll mig till pulszon 3.

Vi rullade vidare mot Andtratx och därefter ut mot den fantastiskt vackra västkusten.

Anna och Niklas som var på racehumör gasade friskt och de var verkligen på idag.

Efter många höjdmeter nådde vi kusten och det blev ett kort stopp där vi fick se några läckra fordon.

Sedan vidare på en böljande väg tills vi nådde restaurangen med öns bästa utsikt?! Här blev det lunch. 

Fikat brukar vara toppen, men deras Carbonara innehöll plast som Anna och Mats fick i maten. Ingen höjdare. Däremot var väder och utsikt desto bättre.

Vi rullade vidare med sikte på Valldemossa.

Tempot drogs upp lite och när vi hittade några cyklister som också kör i Sverigecupen tog jag ett snack och det blev det första och enda gången under dagen jag körde hårdare en stund.

Vattenpåfyllning i Valldemossa och sedan via Deia till Soller och där väntade sista klättringen för dagen uppför Coll de Soller.

Det blev ca 20 minuter i medelhård intensitet vilket innebar att jag låg bakom Anna och Niklas som satsade på en bra tid. 
Där låg jag i hög pulszon 3. Sista kilometern gick jag fram och ökade lite för att de skulle pressa sig på slutet. Vilket de gjorde. Bra kört.

Lotta körde för övrigt uppför Soller på lite över 20 minuter på samma effekt som hon tidigare klarat som bäst inomhus på ett 20 minuters maxtest. Starkt efter många dagars cykling och många timmar idag.

Mats hävdade att han var trött idag, men har så låg snittpuls på rundorna att jag tror att han halvsover i klungan😊.

Tjäder som brukar säga att han är trött på dessa resor är piggare än någonsin. 

Helmersson körde klättringarna på max 130 i puls och ändå gick det fort.

Efter sista klättringen var det några mil till hotellet. Totalt drygt 140 km och just över 2400 höjdmeter blev dagens facit.

En cykeldag kvar. Undrar hur jag ska lägga upp det så att mina cykelvänner ska bli trötta? Verkar svårt i år med så starka cyklister.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar