onsdag 14 juni 2017

Dubbla känslor vid skolavslutningen och 3 timmars trampande

Idag var det skolavslutning. Det är verkligen en dag med många känslor.

Förut var detta alltid en glädjens dag med fantastiskt stämning. I dag är det något annat.

Jag jobbar ju i skolan och har gjort i väldigt många år. Först som lärare, sedan som utvecklare, rektor, skolområdeschef och nu som Barn- och utbildningschef. I alla mina tjänster har skolavslutningen varit en väldigt speciell dag med mycket glädje, visst vemod och många tankar om framtid.

I många år var detta också endast en fantastiskt bra dag för familjen. Det ändrades dock för 3 år sedan. Då var Tova med på skolavslutningen och var så glad, men på kvällen blev hon dålig. Vi åkte iväg med ambulans och sedan kom Tova aldrig hem igen.
På morgonen avslutningen 2014. En avslutning som blev Tovas sista.

Detta bidrar till att det är väldigt splittrade känslor kring skolavslutningen. Inte bara för mig utan också för Katten och för Melvin. I dag ville sonen ha på sig två av Tovas armband och ett halsband hon gjort när han åkte till skolavslutningen. Självklart blev det så.

Idag slutade sonen årskurs 5 och Tova skulle ha gått ut åk 9. Men så blev det inte.
Sonen innan avslutningen med blommor som han ville ge till lärarna.

Sonen har dock haft det bra idag med traditionell hamburgerlunch hos farfar och farmor. Sedan bad på Vännäsbadet med kompis och nu hos en annan kompis.

Medan sonen varit borta har jag och Katten cyklat lite. Vädret har varit fantastiskt och det var verkligen skönt att vara ute och rulla.
En glad katt

Tillsammans med Katten blev det lugn cykling i 50 km och sedan körde jag ytterligare 40 km själv som gick ungefär lika lugnt.
"Grusade" förhoppningar. Kort stopp för att vända där asfalt blev grus.

Allt var enligt plan, och helt rätt för kroppen då det i går kväll kördes 200 minuters cykling varav en hel del intervaller. Är dock förvånad att jag inte är ännu segare i benen då det var ganska många jobbiga minuter. En hel del mellan 300-360 watt och utöver det 25 minuter över 360 watt. Av dessa 15 minuter över 410 watt. Bra besked av kroppen och förhoppningsvis leder gårdagens hårdkörning och övrig träning jag kört på slutet till ytterligare formförbättring.
Lägg till bildtext

Men för dagen gick det som sagt mycket lugnt och det blev 91 km på 3 timmar. Det summerar de senaste sju dagarna som haft fokus på träningsmängd. 

Jag räknar in 20,5 timmar på sju dagar vilket är väldigt mycket för att vara mig. Oftast kommer jag bara upp i dessa nivåer om jag är utomlands. Nu ska jag hålla i 2 dagar till och sedan börjar jag släppa av för att förhoppningsvis vara i toppform om drygt två veckor då SM går av stapeln.
Planen är alltså att rulla vidare torsdag och fredag innan det blir en vilodag. Förutsättningen är förstås att benen vill vara med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar