tisdag 4 juli 2017

4 förändringar på tempohojen

Det händer mycket nytt med min tempohoj just nu.

För några veckor sedan bytte jag till större drev fram. Dessutom innebar bytet att jag lämnade runda klingor för ovala klingor. De nya klingorna är 10% ovala och av märket Rotor. Jag vet ännu inte om detta är bättre, men det är i alla fall inte tydligt sämre, då jag lyckades roffa åt mig en silvermedalj på SM i helgen.

Jag har ännu inte löst allt så att jag kan åka på VM. Jag har dock kollat på lite förändrade inställningar på cykeln för att vara helt säker på att den går igenom om jag åker ned till Frankrike. Sedan är det ju så att om du ändrar på ett ställe, så får det följdverkningar på andra inställningar som då också kan behöva ändras.

I nuläget har jag gjort tre förändringar. Sadeln är sänkt med 0,4 centimeter, sedan har jag sett till att sadeln lutar 9 grader. Jag tror det är maxlutning?! Någon som vet helt säkert?

Den tredje förändringen är att jag flyttat bak pinnarna tre centimeter.

Ja, sedan har jag bytt hjul för att inte slita på tävlingshjulen.

Jag har nu ikväll rullat 50 km med de nya inställningarna och det kändes förvånansvärt bra. Samtidigt har jag inte provat inställningen när jag maxat en längre tid och jag vet inte heller om jag tar mer vind nu. Jag får helt enkelt prova lite i morgon också och sedan får jag låta sonen filma som han brukar göra när jag ska jämföra olika positioner på hojen.

Efter arbetet i morgon fortsätter alltså testandet av tempohojens inställningar och sedan rullar jag vidare med gemensam tisdagsträning med klubben. Därefter är planen mängdträning som innebär distans onsdag, torsdag och fredag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar