torsdag 1 februari 2018

Många, och varierande trösklar blev det

Igår var det meningen att jag skulle träna men verkligheten kom ikapp. Särskilt ni som har familj känner säkert igen att det kan inträffa både det ena och det andra som göra att du behöver anpassa dig och tänka om.

Så istället för träning i går blev det alltså vila och om jag då får till det är tanken att det blir träning i morgon då det egentligen skulle vara vilodag. Det kommer dock bli tight, men vi får se.

Idag har jag tränat och planen för dagen var att fortsätta på mitt tröskelblock. Jag har kört åttor med två minuters lugn cykling mellan varje intervall på de tidigare intervallpassen.

Idag valde jag ett nytt upplägg. Jag började med en tio minuter lång intervall. Därefter kortade jag intervalltiden med en minut för varje intervall. Det innebar att det blev 10 - 9 - 8 - 7 osv. Totalt blev det 10 intervaller då jag avslutade med en en minut lång intervall. Mellan alla intervaller blev det en minuts väldigt lugn cykling.

Det här innebar att det var tuffast i början och blev lättare och lättare under de 64 minuter detta intervallblock tog. Jag höll samma intensitet på alla intervaller vilket var ca 330 watt. Ja, med undantag från den sista intervallen på en minut då jag låg på ca 400 watt.

Då jag körde de längsta intervallerna först och vilan bara var en minut lurade jag upp pulsen ganska högt i pulszon 4 ganska så tidigt och redan i slutet av den 3:e intervallen var jag uppe i pulszon 5.

Förutom kort vila och mycket intervalltid första 30 minuterna var nog en stor anledning till att jag låg i pulszon fem ganska mycket tid sista 30 minuterna att jag inlett min jakt på att bli lite lättare. Jag brukar rent generellt få högre puls när jag trycker på ett längre tag, om jag samtidigt jobbar med ett kaloriunderskott.

Ja, hur som helst blev det ett bra pass. 55 minuter på i snitt ca 330 watt och totalt 129 minuters cykling. Det blev också 25 minuter i pulszon fem och samtidigt kändes benen bra och det var inte på något sätt slutsålt efter de 64 minuters cykling med intervaller.

Planen är nu att få till en kort träning på fredag och sedan lite längre pass både lördag och söndag. Fortfarande blir dock träningen inomhus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar