tisdag 13 mars 2018

Över under tröskel i 20 minuter och TT-hojen ger rumpsmärta

Att cykling kan vara så olika beroende på hur du cyklar och vad du cyklar på.

Jag har som många av er vet rullat en del på tempohojen senaste veckan efter att inte rört den på ett halvår. Trots att jag cykeltränat i stort sett sex dagar i veckan under detta halvår har jag fått en hel del känningar av lugn tempocykling senaste veckan.

Stel lite här och där och riktigt ansträngda rumpmuskler. Mycket stretching och massage, men ändå känningar. I går rullade jag 90 minuter, vilket var det längsta hittills. Inte hårt, men ändå ansträngande. Nu ska jag låta kroppen anpassa sig, så jag hoppar tempohojen ett tag framöver.

Idag blev det istället racern som gällde. 2,5 w/kg i 30 minuter. Sedan en tröskel på 20 minuter. 30 sekunder över tröskel och sedan 30 sekunder under tröskel. Lugnare på den hårdare delen än vid Vo2Max och lite hårdare på de lugnare 30 sekunderna än när jag kör Vo2Max. Det innebar kring 415 watt respektive 270 watt. Sista intervallen körde jag en minut istället för 30 sekunder och lite hårdare.

Det blev en bra avvägning där det långsamt blev lite jobbigare och efter ca 15 minuter nådde jag pulszon 5. Rullade i mål på ett snitt av 345 watt. Därefter medelintensivt i 10 minuter innan det blev lugnt sista 30 minuterna.

Ja, inte mer spännande än så i dag. Okej känsla, och kroppen fungerade trots känningar av tempocyklingen.


Jag har nu tränat 9 dagar i rad, så i morgon blir det vila.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar