fredag 6 juli 2018

Ny cykel - Tack Cannondale och Team Sportia i Umeå!

Ja, nu har jag blivit med ny cykel. Eller i alla fall delvis.

Min favoritracer - Cannondale Supersix Evo Hi Mod Etap har varit lite stukad. Det visade sig att ramen blivit lite sned så att växlarna inte fungerade fullt ut. Hur det gått till är lite oklart.

Jag fick då hjälp av Team Sportia med att anpassa växelörat så att växlarna skulle fungera hjälpligt tills problemet var löst. Det har blivit tillräckligt bra för att min Cannondale har bidragit till många bra prestationer under säsongen.

I dialog kom Cannondale och Team Sportia dock överens om att jag behövde en ny ram för att cykeln skulle fungera perfekt. Cykeln är flera år, men Cannondale har livstidsgaranti på sina ramar. Det är det inte många märken som har. Väldigt positivt.

Tyvärr fanns inte min favoritfärg AcidRed om jag inte skulle vänta till efter säsongen. Men om jag tog årets färg, så kunde jag få den under tävlingsuppehållet i början av juli. Då växlingsproblematiken ställt till det på flera tävlingar på slutet valde jag att gå på en ny färg och snabbare leverans. Detta efter att Katten sagt att den var snygg och att jag själv tänkte att känslan av att det var en ny cykel skulle bli större.

Kanske blir jag också lite mer anonym i klungan när jag provar komma loss!? Troligen inte...

När vi så kom hem från vår långa resa i landet med SM och Sverigecupstävlingar hörde jag av mig till Team Sportia för att höra när de kunde byta ramen. De lovade fixa det samma dag, och att jag kunde hämta den dagen efter.

Så igår hämtade jag min nya ram där mina komponenter nu var monterade. Jag sökte efter min röda ram när jag kom i sportaffären, men hittade den inte. Just ja, den skulle nu se annorlunda ut.

När jag såg min nya cykel kändes det lite underligt. Men efter att min nya Cannondale stått hela kvällen i vardagsrummet kändes min nya gråa cykel allt mer som min kompis.

Idag har jag rullat en kort runda för att justera sadel mm och för varje minut kändes det allt bättre. Vi fortsätter ha cykeln i vardagsrummet i några dagar, och snart ska du nog vara min bästa vän.

Det speciella med min förra ram var att den beroende på ljus kunde upplevas allt från mörkröd till rejält orange. Min nya cykel ändrar också färg utifrån förhållande men inte lika tydligt.
Jo, jag vet att denna ram nu inte matchar med våra cykelkläder. Alternativen? Ja, det är då att ändra layouten och färgerna för Vännäs CK:s cykelkläder, Byta klubb eller acceptera att ram och cykelkläder inte matchar. Tills vidare kör jag på det sista alternativet.

Ja, detta var smidigt och bra skött och riktigt bra hanterat av Cannondale och Team Sportia. Nöjd och glad, helt enkelt.

2 kommentarer:

  1. Ramen var ju inte flera år gammal, du fick en ny närmare slutet av 2016 års landsvägssäsong (om jag minns rätt). Men det har kanske hänt saker under transport?

    Det finns cykeltillverkare som ger ingen garanti i fall man använder cykeln i en trainer. Det är alltså rent teoretiskt möjligt att ramen inte alltid tål det så bra om cyklisten är tillräckligt storvuxen och stark.

    Men tummen upp! Cannondale och din cykelaffärfår ändå godkänd.

    PS Vännäs-dräkten står nu bättre i klungan:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köpte cykeln mitt i säsongen 2016, och det blir ju flera år. Även om den inte är gammal. Grejen är att det är livstidsgaranti på ramen. Hade det inte varit det hade jag inte fått allt gratis i detta läge. Skadan vet jag inte hur den uppstått, men inte otroligt att det är vid flygresa. I trainern använder jag en annan cykel. Ja, Cannondale och Team Sportia ska ha bra betyg i detta läge. Vi hoppas på att Vännäsdräkten fortsätter att finnas i framkant.

      Radera