lördag 25 augusti 2018

Själevadsfjärden runt - Riktigt bra!

Nästa helg är det tävlingar i Svanesund. Ett ställe där jag aldrig lyckats bra varken i tempo eller linje. Sedan har jag nu haft ett formtapp som bland annat beror på att jag inte kunnat träna på grund av min onda rygg. Sedan går det inte ha form hela säsongen, utan jag hade siktat på två riktiga formtoppar till SM och Nordiska och sedan även en bra form i maj. Alla de lyckades jag pricka in. Förutsättningarna inför Svanesund är dock totalt sett osäker.

Nu börjar det dock dra ihop sig i cupen med bara två helger kvar och visst vore det skoj med en hyfsad avslutning även om förra helgens mindre lyckade helg minskade förutsättningarna till en bra totalplacering.

Det är en balansgång när du å ena sidan har en rehabsituation för rygg och muskler som påverkas från rygg ned till benen, och å andra sidan behöver träna med bra kvalité för att få form.

Jag försöker nu lyckas med båda till de två sista tävlingshelgerna och sedan får fokus ligga på att bli helt fräsch.

Efter tävlingarna som var i helgen har jag vilat tre dagar denna vecka och tränat tre. Extremt mycket mindre än vanligt. Dock har jag försökt få till bra kvalité på alla pass.

Ett led i detta att få en rejäl genomkörare var att jag i dag åkte ned till Örnsköldsvik för Själevadsfjärden runt. 110 km med en hel del höjdmeter utan att det är sådär riktigt tufft. Som vanligt samlade detta motionslopp ganska så många starka cyklister.

Ja, det var flera år sedan jag var med i detta lopp. Men innan jag började tävla var jag med varje år. Såg precis denna bild som marknadsför loppet. Den är nog från 2011 och det är något av mina allra första lopp som cyklist. Jo, det är jag i svart och vitt längst fram. Lite vidare klädsel på den tiden och ännu hade vi inte fixat cykelkläder till vår nystartade klubb - Vännäs CK

De flesta av de som cyklade den långa sträckan tog det som en ren tävling och körde taktiskt och strategiskt för bästa möjliga placering. Själv hade jag bestämt mig för att skippa allt detta. Det handlade istället om att få en rejäl genomkörare, inte att ta det så lugnt som möjligt. Då kunde jag ju ha tränat på egen hand. Planen var att "utses" till dagens mest offensiva cyklist och sedan ville jag ha en hel del tid i höga effekt- och pulszoner. Det lyckades nog ganska bra.

Det blev ingen uppvärmning innan start, så de första 15 km tog jag som uppvärmning. Men sedan var jag så offensiv som jag orkade. Jag gick på utbrytning även om de var lönlösa (vindar och kupering gjorde det svårt att få det att hålla), och jag hämtade in utbrytningar. När ingen annan ville dra klungan gjorde jag det osv. Det var inte många andra som var intresserade av/orkade sätta färg på tillställningen, men några hjälpte trots allt till.

Det fanns en brantare klättring på varvet (vi körde två varv), med ca 20 km kvar. Hade det varit tävling hade jag nog kört strategiskt innan för att veta att jag skulle gå med en utbrytning, då denna klättring var enda stället det kunde hända. Idag tänkte jag annorlunda. Första varvet såg jag till att på egen hand borra i motvinden innan backen och hela vägen upp då jag gått loss en bra stund tidigare. På andra varvet låg jag i spets in i backen med hela klungan bakom. När så två cyklister som sparat sig stack tänkte jag att någon annan kanske kan ta det, men ingen orkade/ville. Sedan var det långt att hämta in avståndet i klättringen. Jag tänkte då att det blir en bra träning att mata ikapp det här på platten efteråt. Dock var det få som ville hjälpa till och det stannade av. När jag drog kom det sällan upp någon, eller alldeles för få.

Jag körde dock fortsatt på för att bränna ur kroppen. Med en dryg kilometer kvar till mål tog jag en långspurt med många andra på hjul. Sedan i själva spurten rullade några förbi.

Sammantaget blev denna dag riktigt lyckad och precis som jag önskade. Hade jag legat passiv hade nog inte de andra satt fart och då hade jag varit sur efteråt, och träningseffekten hade blivit låg. Nu fick jag bli trött. Om vi räknar bort de första 20 minuterna då jag körde lugnt blev det en normaliserad effekt på 323 watt de sista 2,5 timmarna. Det är jag riktigt nöjd med och kanske är formen ändå på gång!? Det blev också 17 minuter över 450 watt och nästan 30 minuter mellan 350 och 450 watt. Förhoppningsvis en skjuts för formen.

Ja, sedan kunde jag cykla hårt i 2,5 timmar och med bara med en liten känning i ryggen och musklerna. Förhoppningsvis blir det inte sämre till i morgon. En bra cykeldag helt enkelt.

Det blev också trevliga samtal både före och efter loppet.

1. Tycker du gjorde det alldeles utsökt bra, formtapp, ryggproblem och rehab... Men att någon sparar sig någonstans i klungan verkar för dej som ett regelbrott, då måste du inse att de cyklar smart eller hur? Så tycker inte att det är något att "skylla" på. Din prestation var utsökt bra. Försök glädja dej över sportens trevliga stunder och även under loppet. Mvh Pekka.

1. Jag cyklade som planerat, för att få en riktig genomkörare. Nej det är inget regelbrott, alla gör som de själva vill. Däremot tänker jag att ett motionslopp blir roligare om så många som möjligt är aktiva. Skulle alla åka och gömma sig skulle det bli händelsefattigt och lite tråkigt. Jag gläder mig och tycker dagen var mycket bra, och skyller inte på något. Vi hade helt enkelt olika mål och det viktiga är att man har en rolig dag, precis som du skriver.