fredag 3 januari 2020

Anpassningar hemma och 10 skäl till att jag cyklar

Under tiden det varit tyst från min sida har mitt fokus legat på att få ihop min vardag som innebär att försöka orka med ett krävande arbete, att vara en bra man och pappa och arbeta aktivt med min rehab för att jag på sikt ska få må bättre.

Ja, sedan har vi också anpassat hemma. Vi har köpt en riktigt fin tempursäng som förbättrar sömnen och vi har också beställt en avancerad fåtölj som ska hjälpa kroppen.

Nu har jag även beställt en massagepistol, men den har inte dykt upp än.

Träning? Jo, det har blivit en hel del cykling faktiskt. Varför? Jo, cykling ger mig så mycket.

För det första är det så att det endast är när jag cyklar eller ligger ned som jag inte har ont i rygg, axel och arm. Det är en stor frihetskänsla att få några timmar där jag gör något roligt och dessutom slipper smärta.

För det andra är cykling i sig fantastiskt roligt och jag mår bra av träning. Tur i oturen är att cykling är den enda träning som jag kan göra efter min skada. När jag cyklar är jag glad.

För det tredje rehabiliterar sig kroppen bättre av träning och förhoppningsvis kan det också innebära bättre hälsa över tid. 

För det fjärde bygger cyklingen min mentala hälsa.

För det femte gillar även Katten att cykla och det är fantastiskt skoj att ha ett gemensamt intresse.

För det sjätte ger cyklingen mig många vänner och otroligt trevliga samspel med andra.

För det sjunde gillar jag att pressa mig, utmana mina gränser, sträva framåt och försöka nå mål. Allt detta ger mig cyklingen.

För det åttonde får jag njuta av fantastisk natur, fina omgivningar och jag får upptäcka nya ställen jag annars aldrig sett.

För det nionde är det en otroligt bra känsla att få känna sig stark och vältränad.

För det tionde vill jag fortfarande fortsätta tävla om det är så att kroppen tillåter det. Då krävs förstås att jag håller mig fit. De närmaste månadernas träning kommer avgöra hur det blir med tävlandet och målsättningar. Allt beror på hur kroppen och knoppen svarar när jag riktar in mig på mer fokuserad kvalitativ träning.

Hur min träning sett ut under mitten av september fram till nu? Återkommer i kommande inlägg.

Nedan några bilder som ger känsla för cykling, i alla fall för mig.

2 kommentarer: