söndag 5 maj 2013

Mängder med kaffe, intervaller & kantvind

Gårdagens MTB-pass följdes idag upp av flera timmar i blåsten, en macka och kaffe på Mecka och nytt trevligt sällskap.

På dagens pass var vi tre som dök upp. Förutom jag och bror, Tomás Seco Lopéz. En relativt nyinflyttad Vännäsbo som verkligen var ett positivt tillskott till dagens runda. Förutom att han var väldigt trevlig, visade det sig att han också var en mycket bra cyklist.

Vi hade bestämt att dagens runda skulle gå från Vännäs via Brån/Strand, över Rödtjärnsberget och via Hössjö till Umeå. Hemvägen tog vi via Överboda. Totalt en runda på ca 85 km.

Vi fick se en del sol idag, men luften värmde föga. Det gjorde dock hårdkörningen i motvind, kantvind och ibland medvind. Träningspasset fick karaktären av intervaller, då den som var längst fram tryckte på bra och bakom kunde intensiteten gå ned en del. De delar som vi var i kantvind, blev det dock ingen större vila oavsett var vi befann oss. Intensiteten närmade sig vad den ofta brukar vara på tävling - mycket bra.

Fikat på Mecka var gott och som vanligt dyrt. Bror köpte en smörbulle, en cola och kaffe för endast 84 kronor. Det kostar att ligga på topp. Efter långa och många samtal och fem koppar kaffe var det dags att vända hemåt.

Till Umeå hade vi snittat 34,5 km/h och känslan var att vi tryckt på bra. Vi funderade kring att ta det lugnare på hemvägen. Det blev dock tvärtom. Vi fick en timme där vi körde på riktigt bra, och ännu hårdare än innan fikat, och det mest uppför och i stora delar motvind.

Efter ca 150 minuter var vi hemma igen efter enligt mitt tycke ett mycket givande träningspass.

Jag bestämde mig för att köra lite till för att uppnå de 3 timmar som jag satt som mål på morgonen. Jag tänkte ta det lugnt och köra ur benen lite, men så blev det inte. Det kändes fortfarande så pass bra att jag fortsatte med ganska hög puls och med bra fart även nu.

Väl hemma hade cykeln rullat 10,2 mil på exakt 3 timmar. Tempot var högt och med bra intensitet hela passet utom ca 8 km inom Umeå.

Efter en proteindrink, kaffe och några degestive var det dags att göra lunch. Det blev lite specialpannkaka vilket innebär att jag kör med 3 ggr så mycket ägg som i originalreceptet. Riktigt goda som vanligt.

Jag hade ännu inte fått nog av cykling, så efter pannkakorna blev det en stund i soffan med Girot på rutan. Självklart också med lite mer kaffe.

Jag kände mig stark i dag och nu sitter jag här och väntar på ytterligare formförbättring som en dags vila borde ge.