lördag 15 mars 2014

Min sötnos, en tonåring - utomhuscykling - seg kropp

Igår var det Tovas födelsedag och hon fick ett trevligt besök av farmor, farfar, mormor och morfar. I dag blev det mer födelsedagsfirande när bror med familj dök upp. Tova har tur, för det kommer att dyka upp fler som vill fira henne de närmsta dagarna. Tänk, nu är Tova tonåring. Jag som nyss tyckte hon bara var några år gammal. Vips är vår lilla sötnos en riktig "stortjej".

Idag blev det också utomhuspremiär för cyklingen, men inte för min del. I stället var det Katten med en kompis som körde en runda. Det blev över två timmars cykling med Kattens helt nya MTB. När Katten kom hem var hon riktigt glad efter en mycket trevlig runda.

Själv tittade jag på lite alpin skidåkning, åkte och handlade och satte mig sedan på trainern.

Efter att på kort tid först fått en havererad trainer, av hunden uppätna tillbehör till min pulsklocka och slutligen under förra veckan ett exploderat trainerdäck - var det dags i dag igen. När jag började cykla tänkte jag växla ned till lilla klingan, det gick sådär. Man skulle också kunna säga att det misslyckades kapitalt, då växelvajern gick av. Tur då att jag inte brukar använda lilla klingan, och det fungerar bra att cykla på trainer ändå.

Idag var det efter många hårda intervallträningar dags för ett distanspass/sweetspot. Det var tur det, eftersom jag inte alls kände mig "på" idag. Kroppen var seg och jag undrar om det är någon förkylning på gång. Förhoppningsvis är det inte så, utan att jag bara hade en mindre bra dag.

Hur som helst såg jag på herrarnas Skithlon medan jag trampade på. Jag trampade på i ett okej tempo och höjde intensiteten efter 20 minuter. Efter 60 minuter ökade jag åter intensiteten, så att jag låg på sweetspot resten av rundan.

Totalt blev det 124 minuter med en snittpuls på 78%, 96 i kadens och 282 watt.
Sista timmen blev det en puls på en bit över 80%, 98 i kadens och närmare 300 watt.

Efter cykling och besök av bror med familj fixade vi till lite kvällstacos. Efter middagen tittade jag på Skellefteå-HV71 med Tova och senare har vi tittat på Smartare än en femteklassare med Melvin.

I morgon bitti blir det tidig uppstigning för att åka på innebandy med Melvin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar