torsdag 17 november 2016

Nu ska det bli ordning - Ny Kamera, bäst i test och lite fyror

Jag har alltid tyckt det varit viktigt med fina bilder på bloggen. Det höjer texten och känslan ökar. Det får inte gå ut över träningen, men med en bra kamera och lite planering brukar det fungera bra.

Som ni säkert märkt har dock bilderna eftersom blivit allt färre och framför allt har kvaliteten blivit sämre.

Anledningen till detta har varit att min fina kamera jag haft i flera år havererat. Jag har därför större delen av sommaren och fram till nu fått klara mig med bilder från min iphone. Då blir bilderna inget vidare och inte lika många.

Det har nu ordnat upp sig när nu jag köpt en ny riktigt fin kamera. En Panasonic TZ70, som för övrigt fått bäst i test. Det blir nog bra det här.

Framöver hoppas jag kunna bidra med fler och finare bilder. Jag tänker börja med att fixa lite bra bilder från Gran Canaria, med start från söndag.


I dag har jag förutom jobbat hela dagen fixat på cykeln som ska följa med till Gran Canaria.

Ja, så har jag cyklat lite också.

I går blev det långa intervaller på vardera 10 minuter och kroppen kändes toppen. Idag var det dags för fyror.

Jag kände mig stark även i dag, men benen var lite slitna sedan gårdagen. Den har helt enkelt inte vant sig med att jag nu börjat på med lite intervaller.

Det blev 20 minuters uppvärmning på lugn intensitet innan det var dags för intervallerna. Idag var tanken att börja varje intervall på ca 430 watt i 30 sekunder och sedan rulla de 3,5 minuter som var kvar på 350 watt. Det innebär då en snittwatt på ca 360 watt.

Det visade sig att det var lite för lugnt för att jag skulle få upp pulsen i pulszon fem trots att jag hade en kadens på en bit över 100. Dock var benen sega så jag valde att nöja mig med 84% av maxpuls på första fyran.

Jag körde alla intervallerna på samma sätt och visst blev det lite jobbigt. Dock var det först på den fjärde och sista intervallen som jag till större del låg i pulszon fem. Det blev totalt ca 7 minuter av 16 i pulszon fem och det får vara okej för dagen. I dag borde jag dock kört intervallerna på gissningsvis 375 watt för att få upp pulsen dit jag önskar, men det får bli en annan dag när benen känns lite bättre.

Det blev ändå 18 minuter där snittwatten blev 361 vilket får vara okej. Dessutom var jag inte utsåld, utan skulle ha kunnat köra minst en fyra till. I detta läge kör jag inte till utmattning, så det var perfekt.

Nu ska jag fortsätta att packa lite inför resan.

2 kommentarer:

  1. Respekt! Det där var inga lätta fyror inte! På mina 18 minuter höll jag 308 watt i snitt å höll på att dööööö... ;-)
    Du är stark du!
    Ser fram emot fina bilder då.

    SvaraRadera
  2. Tack. Jo, jag ligger nog hyfsat till. Sedan går det inte att jämföra med om du kör 18 minuter i sträck.

    Vi hoppas på att jag kan möta efterfrågan vad gäller bilderna.

    SvaraRadera