lördag 5 augusti 2017

Träningen blåste bort

Efter gårdagens bedrövliga intervallpass blev åtgärden att äta lite extra efter passet och hoppas att det var näringsbrist som var orsaken.

Jag höll fast vid planen att köra en längre runda i dag och därmed den fjärde raka träningsdagen inför morgondagens vila.

Jag, Helmersson och Tjäder träffades vid tio i morse för att cykla via Gräsmyr och Mossjö till Hörnefors där det var kaffestopp.

Vi tog det väldigt lugnt första 25 km, men sedan ville jag kolla benen, och drog i väg i spets. Det var bra vindar och det blev ett snitt på ca 48 km/h under en bra stund innan vi lugnade oss igen. Sedan blev det ytterligare en rejäl fartökning innan vi nådde Hörnefors och dagens kaffe.

Benen hade dittills känts ganska så hyfsade och medvinden hade hjälpt till för känslan. En trevlig fikapaus och där och då bestämde vi oss för att prova en ny väg tillbaka.

Det skulle bli hemväg via Sörmjöle, Stöcke, Röbäck och Brån.

Nu väntade många mil med väldigt mycket vindar rakt i ansiktet. Dessutom en hel del kastvind. Det har verkligen gott troll i vinden denna cykelsäsong. I stort sett alltid starka vindar. Idag en av de starkare för säsongen.

Kanske inte så blåsigt som på bilden, men nästan...

Efter att Helmersson tagit första delen i motvind bestämde jag mig för lite MAF och att då hålla 300 watt i 20 minuter. Trots så pass bra tryck landade snittfarten bara på 33,7 km/h under denna tid, så då förstår man att det var motvind (det var nämligen nästa inga höjdmetrar).

Vi rullade vidare och nu insåg jag plötsligt att gårdagens bedrövliga träningsrunda gjort mig irriterad och därför hade jag glömt ladda träningsdatorn. Klantigt! Den varnade nu för låg batteristatus och efter ca 90 km var det så slut på dagens träning.

De andra fortsatte träna och detta i kraftiga vindar som tog på en hel del.

Väl hemma igen hade jag cyklat i 3 timmar och 50 minuter och ca 130 km. Även om allt då förstås inte var träning....

Ett bra och givande träningspass där benen kändes bättre i dag än i går. Om än inte riktigt där jag önskat att de ska vara. Roligt också att cykla med sällskap. Den för oss nya vägsträckningen var också trevlig. En dag med finare väder och bättre vindar är den nog en dröm.

Det har nu blivit 11,5 timmars träning de senaste fyra dagarna och dessutom en del intervaller, så det blir bra med vila i morgon. Förhoppningsvis är benen hyfsat pigga på måndag då jag planerar för lite hårdkörning.