torsdag 10 maj 2018

Tävling på gång, tempotest och sökande efter form

I helgen är det dags för min andra och Sverigecupens tredje helg.

Mitt mål innan säsongen började vara att delta på alla helger med ett tempolopp och ett linjelopp. Övriga helger där det inte  är något templopp utan linje och GP skulle jag lämna öppet om jag skulle vara med eller ej beroende på tidigare resultat, form mm.

Tyvärr har jag redan nu missat en tempohelg på grund av skada, så denna andra tempohelg blir den sista inför SM. Alla lopp de närmsta helgerna är nämligen linjelopp eller GP.

Med tanke på att jag varit skadad och missat en hel del träning hade det förstås varit bättre att få ytterligare ett tempolopp i kroppen inför SM, men jag får helt enkelt förhålla mig till att det är som det är.

Jag har inte på något sätt toppat inför helgens tävlingar utan mer inriktat mig på att få till mycket och bra träning för att kompensera för tidigare sjukdomar och skador. Men visst hoppas jag att formen ändå ska vara på väg och att helgens tävlingar ger bra besked kring det.

I går körde vi Maxmilen med Vännäs CK. Vi fick se mycket stark och bra cykling av mina lagkamrater.

Själv körde jag milen i den intensitet jag hoppas klara ett längre linjelopp. Vad var då känslan? Ja, positionen på cykeln med en lite lägre front kändes faktiskt helt okej. Samtidigt hade jag lutat fram sadeln till maxlutning på 9 grader för att spara ryggen mer. Även det kändes bra. Inte så mycket känningar i ryggen, vilket var lovande.

Benen och kroppen i övrigt var okej, men inte spritter det i benen precis. Sammantaget var det ändå okej, men tid, snittfart, effekt och puls visar på att jag har en bit till peakform.

Nu blir det spännande att se hur mycket jag behöver förbättra mig efter helgen. Det blir nämligen en riktigt bra värdemätare på lördagens tempo. I stort sett alla som är medaljaktuella på ett SM är på plats. Riktigt många och riktigt starka cyklister. Jag behöver alltså höja mig rejält från förra tävlingen om jag ska få ett acceptabelt resultat.

För söndagens linjelopp ser det kanske inte helt hoppfullt ut. Den verkar inte vara så utslagsgivande och samtidigt väldigt många cyklister till start. Så här innan jag sett banan säger jag att det blir klungspurt, och då har jag inte mycket att hämta. Men visst gör vi ett försök även här.

Idag torsdag är det träningsvila. I morgon anländer jag till Västerås och planerar då att rulla igenom tempobanan. Återkommer med rapport.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar