onsdag 16 september 2015

Ramnäs tempo och Anundsloppet - Säsongens sista kraftprov

Hösten har nu nått oss ordentligt och vi kan här i norr nu räkna med att kylan snart tar oss i sitt grepp.

I samband med det närmar vi också slutet på säsongen 2015. En utvärdering och analys av träning och tävling under året kommer att dyka upp här på bloggen, men inte riktigt än.

I helgen är det i alla fall dags för de sista kraftansträngningarna för denna gång. Ja, detta förutsatt att jag håller mig frisk. I min omgivning faller de just nu som käglor i olika typer av förkylningar. Själv känner jag att den knackar på, men ännu har jag inte öppnat.

Blir det start och kroppen känns okej blir det verkligen ett bra avslutande test och något att utgå ifrån när jag lägger upp min plan för hur jag ska bli en ännu bättre cyklist nästa år.

På lördag är det dags för Sverigecup i Ramnäs och på söndag i Västerås. På lördag är det tempo och på söndag blir det årets sista linjelopp.

Det blir helt klart två riktiga kraftprov. Vad jag kan se deltar 7 cyklister i min klass som för två veckor sedan körde VM och det dessutom med bra placeringar. 5, 7, 10, 23 och alla inom top 40. Det blir alltså ett tydligt besked på hur långt jag ligger efter den absoluta toppen och vilka watt jag då presterar. Även om jag presterar på topp lär det bli svårt med någon framskjuten placering.

På söndag är alla ovanstående cyklister med, och vad jag kan se allavi toppen på Sverigecupen och totalt blir vi ca 55 cyklister till start på den 14 km långa varvbanan (total sträcka 91 km). Här hoppas jag kunna vara mer offensiv än tidigare sverigelopp och framför allt övervinna oron av att vara mitt i "gröten". Sedan får vi se hur långt det räcker, men konkurrensen är tuff.

I nuläget känner jag inte till banornas utformning, hur kuperat det är etc. Det ska hur som helst bli skoj att pröva sina krafter en sista gång innan siktet ställs in på nästa säsong. Jag hoppas få skriva ett positivt inlägg om hur tävlingarna förlöpt. Den som hänger med över helgen får se.

Gårdagens inlägg kring Stages Power har varit uppskattat och önskemål har kommit från flera håll att jag ska beskriva hur jag använder wattmätaren i min träning/tävling. Jag kommer att återkomma med mina tankar kring detta.

1 kommentar: