måndag 19 oktober 2015

En sur MTB-cykel gladare i längden

För tre veckor sedan genomfördes vår första gemensamma lördagsträning på MTB. Vecka ett var det bröllop, vecka två valde jag en längre landsvägstur med Mazze, men nu var det så dags.

Planen var att träffas vid Vännäsby skola 10.00 för en lång och lugn tur. För dagen blev det förvirring gånger två. Det första handlade om att jag sökte min kamera under en bra stund på morgonen. Till slut hittades den, men jag låg lite illa till för att hinna i tid. Det skulle sedan visa sig att redan vid första fotograferingstillfället visade kameran rött - slut batteri. Med andra ord blev det inga bilder från lördagens cykling och illa investerad tid för att hitta kameran.

Jag ökade på tempot och var slutligen åter i fas och insåg att jag skulle dyka upp i tid. Jag drog fram min MTB som blängde argt mot mig. Den var riktigt sur för att jag inte nyttjat den för träning på mycket länge. När cykeln förstod att det skulle bli cykling och att den inte bara skulle flyttas undan blev den gladare. Lite sur är den också för att smutsen som landade på ramen i samband med cykelvasan 2014 sitter kvar. Jag genomförde vasan, rullade in cykeln i garaget och sedan har den blivit kvar. Men nu var det så dags för den första MTB-träningen på 14 månader.
Kameran var urladdad, så det fick bli en bild från en tidigare runda.

Hur som helst tog jag mig ut på vägen och kastade mig upp på cykeln. Genast fick jag problem med att sätta fast skorna i pedalerna. Men vad är detta!? Så insåg jag mitt nybörjarmisstag - det var landsvägsskorna som satt på fötterna.

Det blev till att springa in, kasta av skoskydd och skor. Söka rätt på MTB-skorna, åter på med skoskydden och sedan järnet iväg. Trots detta debakel var jag i hyfsad tid framme vid samlingsplatsen. Bra jobbat.

Det visade sig att vi blev fem cyklister som i det fina vädret skulle dra en runda på drygt tre timmar. Initialt gick rundan i moderat tempo, precis enligt plan. Sedan började våra starka och energiska cyklister hjälpas åt att dra upp tempot (läs Niklas och Helmersson). Framför allt Niklas var fylld av energi under dagen och han drog på både här och där.

Det blev ändå hyfsat kontrollerade första två timmar innan den sista timmen blev något helt annat. Från att ha en plan på ca 70% av maxpuls, sköt puls och fart i höjden. Sista halvtimmen låg vi på ett snitt en bra bit över 30 km/h på MTB och grusväg. Dessutom hyfsat kuperat. Själv höll jag mig i bakgrunden under rundan, för att inte låta pulsen driva iväg hur som helst. Detta då jag tränat hårt i några veckor och även nästa vecka är tuff.

Efter avslutad runda åkte jag hem och åt lunch. Sedan hoppade jag på racern för att cykla ytterligare ca 40 km till Umeå Simhall där sonen skulle ha simtävling. Melvin, Katten, farmor och farfar tog bilen.

Efter en trevlig tävling där Melvin var otroligt duktig och tyckte det var riktigt skoj åkte vi på en gemensam middag på kinarestaurang.

Kvällen avslutades med Så mycket bättre.

Träningsmässigt blev det alltså 4,5 timmars träning under lördagen. I dag söndag är det vila efter en tuff träningsvecka och sedan rullar vi igång nästa tuffa vecka i morgon måndag.