torsdag 5 maj 2016

Ny racer till sonen - Ny cyklist i familjen - Första rundan någonsin

I går kväll dök det upp ett paket. Ett paket som förhoppningsvis ska starta en ny era.
Efter vår första gemensamma cykeltur

I paketet från Wiggle fanns en ny cykel. En cykel som är till sonen. Ja, vi har köpt en riktig racer och nu får Melvin prova på att bli cyklist. Något han pratat om länge.

Melvin var verkligen taggad när cykeln först skulle monteras och sedan att vi skulle prova cykeln.

Det känns verkligen skoj att Melvin nu vill in på samma bana som mig och Katten. Sedan får vi se om intresset håller i sig, men det vore verkligen positivt.

Medan jag på förmiddagen var ute på cykelrundan till Vindeln monterade Katten det mesta. När jag kom hem gjorde jag det sista innan vi satte cykeln i trainern. Sonen fick nu möjlighet att prova på att växla, bromsa och i övrigt se hur en racer fungerar. Jag ställde också in sadel, styre mm så det skulle passa så bra som möjligt.

Cykeln vi köpt är en vuxencykel men i allra minsta storlek. Med det upplägget hoppas vi att Melvin om intresset kvarstår kan använda cykeln åtminstone 2-3 somrar.

Jag måste säga att Melvins nya Felt verkligen var fin och det kändes också väldigt kvalitativ.

Nu skulle vi alla tre ut för en provrunda. Med cykelbyxa, cykeltröja, hjälm och glasögon som vi också nyligen inhandlat såg verkligen Melvin ut som en riktig liten minicyklist.

Vi rullade totalt drygt 11 km vilket var lämpligt som en första provrunda. På halva vägen stannade vi för lite vatten.

Melvin var positiv, glad och mycket duktig. Det gick helt klart bättre än vad jag vågat hoppas.

Efteråt var Melvin mycket nöjd och sa att det var jätteskoj.

Nu hoppas vi att intresset fortsätter växa och att vi ser till att få till tid så Melvin kan träna.

Efter avslutad runda åkte Katten ut på sin cykelträning.

2 kommentarer:

  1. Kul! Han ser mycket proffsig ut

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser helt klart sportig och snabb ut. Det är som du vet grunden för alla oss som cyklar.

      Radera