tisdag 3 maj 2016

Tävlingar - Mina tankar om det som varit och det som kommer

Kanske kan det vara läge för en liten avstämning efter tävlingshelg två och fyra deltävlingar i Sverigecupen avklarade!?

Sverigecupen - Loppen i ett sammandrag

Ja, men hur har det då gått hittills.

Förra helgen började med ett Örestadstempot i Barsebäck. Mina förhoppningar innan loppet var att komma topp 8 då konkurrensen var så hård. När jag korsar mållinjen hör jag speakern ropa ut att jag går in på andra plats. Jag börjar tänka att detta kanske kan bli topp fem. Men för varje cyklist som spräcker mållinjen inser jag att det kan bli bättre. Så är alla i mål och det går upp för mig att jag för första gången någonsin tar en pallplats i Sverigecupen. 2:a är en fantastisk start på säsongen.

Dagen efter är det linjeloppet Örestadsloppet och återigen visar sig min orutin i dessa tuffa sammanhang och jag blir allt för passiv. Jag rullar in med klungan på upploppet, men kommer inte fram för att spurta. Rullar lugnt i mål på 29 plats. Blev tyvärr som befarat.

Redan helgen efteråt (nu i helgen) var det dags för nya tävlingar. Smacktempot i Märsta på lördag. Ännu fler och tuffare konkurrenter på start denna helg. Dessutom en rejält kuperad och teknisk bana. Med andra ord en bana som inte alls passar mig. Efter förra veckans framgång tänkte jag att i den bästa av världar kan jag nog nå topp 8, trots bansträckningen. Under loppet kände jag mig stark och när jag nådde mållinjen fanns inte mer att önska. Jag hade gjort det jag kunde och det hade funnits mer kraft i pedalerna än förra veckan. Det visade sig räcka till en fjärdeplats. Detta är jag mycket nöjd med utifrån konkurrens och bansträckning.

Dagen efter är det Hofvettempot. Likartat tufft motstånd som dagen innan. Denna dag är det ungefär lika många höjdmeter, men däremot är det mer pang på i övrigt. Inte alls en teknisk bana utan bara att trampa på. Men lite väl många höjdmeter ändå för mig som är relativt stor och tung. Men banan passar helt klart bättre än dagen innan. Loppet startade bra, sedan tog benen slut. Vet inte om det berodde på min astma-/allergikänsla innan start eller att kroppen inte riktigt pallade lopp två dagar i rad. Jag höll uppe modet ett tag, men tappade motivationen en bra stund mitt i loppet. Jag åkte ur racemode och tänkte att jag kan nog bli topp 10 ändå. Sedan bet jag i på slutet. Väl i mål inser jag att jag även denna dag blir fyra. Bara en sekund från tredje plats. Lite surt att vara så nära pallen när jag inte mentalt orkat gå max hela loppet. Samtidigt ett riktigt bra kvitto att bli fyra trots att det kändes dåligt i 25 av 30 km.

Kommande tävlingar

Nu blir det uppehåll med tävlandet ett tag då jag väljer att inte åka ned till Vänersborg om tre helger deltävling 5 och 6. Det beror främst på att jag inte har möjlighet att åka på alla tävlingar då det tar väldigt mycket tid och resorna är långa. Har man familj och arbete är det hela tiden ett givande och tagande. Att det blir just denna helg jag hoppar beror på att den inte innehåller något tempolopp. I stället är det ett linjelopp och ett GP.

Som ni alla vet är mitt huvudfokus tempon och tempocupen och linjeloppen blir en bonus. Därför var det alltså lätt att hoppa just denna helg.

Nästa tävlingshelg i cupen där jag hoppas vara med är Stockholmsveckan i början av juni. Då är det tävlingar fredag till måndag. Det blir alltså fyra tävlingar på fyra dagar.

Sedan väntar Gottnes Veteranhelg (deltävlingarna 7 och 8) och därefter vårt eget arrangemang - Vännästrampet. Sedan ligger fokus på SM och NM innan säsongen avslutas med två tävlingshelger i Sverigecupen.

Nu handlar det om att konservera formen och självklart också försöka höja mig ytterligare ett steg.

Sverigecupen - Totalen

Tempocupen innehåller 7 lopp varav de 5 bästa kommer att räknas. Vad jag kan förstå ligger jag just nu tvåa i totalcupen, med 3-4 cyklister hack i häl. Det blir inte lätt att hålla mig kvar på pallen hela säsongen, men jag skulle vara mer än nöjd om jag är topp fem när allt summeras. Men självklart kommer jag göra mitt yttersta för att optimera min totalplacering.

I linjecupen har jag inte mycket att hämta.

I totalcupen lär jag inte heller kunna hävda mig då jag kammade noll i deltävling två och nu hoppar två deltävlingar. Jag får njuta åt att jag efter fyra deltävlingar borde ligga tvåa. Kanske kan jag nå topp 10 när säsongen är över?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar