lördag 7 maj 2016

Train low på gemensamma distansrundan

Idag var det inplanerat ett distanspass, med inte så hög intensitet. I stället satsade vi på lite längd. Roligt att vädret såg lovande ut och att vi skulle bli fem stycken på rundan.

Katten som i år ska köra Vättern på ett snabbt sätt behöver lite distans, så detta passade perfekt. Sedan var ytterligare tre Vännäs CK:are med, Niklas, Christoffer och Lotta.
Vår ursprungliga plan var att rulla Vännästrampetrundan. Dock så såg jag på väderleksrapporten att det skulle vara kallare efter kusten och därför vore det bättre att cykla lite inåt landet.
Jag föreslog därför att vi skulle rulla mot Bjurholm för att sedan svänga höger mot Skivsjö. Därefter styra kosan till Vindeln. Alla var positiva till detta, så då blev det så.
Fram till Bjurholm är det väldigt böljande, men mest uppför. Sedan fortsätter det med en del stigningar, så när vi efter drygt 70 km nådde fiket i Vindeln hade vi klättrat 550 m. Det hade dock underlättat med en hel del medvind.

Efter ett trevligt fika styrde vi kosan mot Vännäs. Första två milen var det mest kantvind och hyfsat platt. 

För egen del hade det gått lugnt med låg puls hela vägen. När det återstod 25 km svängde vi vänster och nu var det rejäl motvind och lite utför. Nu fick jag chansen att gå upp på en intensitet som var nästan så hög som MAF, utan att jag körde för hårt.
Detta gjorde att de sista milen blev de med högst snittpuls, kring 137. För hela rundan blev snittpulsen ca 120, dvs i pulszon 2.
Det blev ett bra och lugnt pass på nästan 12 mil och en snittfart på 31 km/h. Helt klart en trevlig förmiddag.

Under rundan körde jag vatten i flaskorna och på caféet hade jag nöjt mig med kaffe och medtagen proteinbar. Med nästan fyra timmar utan energitillskott var det gott med lite pasta när rundan var avklarad.

Efter en stund kom sonen hem och ville ta en tur på sin nya racer. Självklart skulle vi det.
Det blev en trevlig liten tur på 11 km och sonen var både duktig och positiv.

Nu lite lördagsmys innan jag i morgon bitti fortsätter att vara ute och cykla. 

2 kommentarer:

  1. Så du kör med visir nu för tidn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, sedan idag😊. Hjälmen är dock inhandlad före jul.

      Radera