måndag 26 februari 2018

Träningsprogram med tröskelpass - Träning 7: Målgångsloppet, med 3 elvor

Bra jobbat av dig som nu rullat igenom de första sex träningarna. Bara dagens träning kvar.

Färre intervaller i dag och mindre totaltid tröskelintensitet. Men efter dagens 33 minuter har du genomfört 330 minuter av tröskelintensitet fördelat på 7 träningar. Totalt 5,5 timmar alltså, vilket är mycket bra.

Har du missat de sex första träningarna hittar du de här:

Träningspass 7: 3 ggr 11 minuter på 93% av FTP, 4 min lugnare mellan varje intervall

Nyckelinfo:
  • ca 75 minuters träningstid
  • 3 ggr 11 minutersintervaller
  • 4 minuter lugnare mellan intervallerna på ca 45% av FTP.
  • Intensiteten på intervallerna lägger du kring 93% av FTP
Beskrivning av passet
Uppvärmning i 15-20 minuter och sedan dags för första 11 minuterna. Intensiteten ligger kring 93% av FTP vilket innebär att du borde landa på 85-85% av maxpuls i slutet av första intervallen.

I slutet av intervallerna tar det säkert emot en hel del, så det gäller att hitta positiva tankar.

När du når målet för dagens intervaller rullar du lugnt i 10-15 minuter på slutet och klappar dig själv på axeln för att du nu kört klart detta tröskelprogram och fått till mycket bra och effektiv träning.

Grattis!!! Har du nått hit har du kört 7 kvalitativa tröskelpass fördelat på 10-15 dagar. Total intervalltid på 350 minuter! Bra jobbat. Lite vila och sedan på nästa block.

Att hålla koll på alla träningar och mina inlägg
Jag vet att det kan vara lite utmanande att hitta igen mina träningar och tips, särskilt om du söker via sociala medier och inte direkt på hemsidan. Ett tips kan vara att gilla min sida på facebook. Där hittar du allt och det borde vara lätt att hitta.


4 kommentarer:

  1. Hej. Har nu kört igenom de sju passen, tvi vale! Satt som en smäck rakt in i kapillärer, haha. Funderar lite på att köra samma program om några dagar, men är det dumt på något sätt? Är ju ganska länge till första loppet o tänkte hålla lite innan anaeroba kortintervallerna...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt. Ska vara jobbigt och givande. Som jag ser det går denna typ av block köras ganska så tätt. Helt klart rätt tänkt enligt mig att vänta med det anaeroba.

      Radera
  2. Magnus Wiström14 oktober 2018 21:54

    Tack Tomas för upplagt program. Funderar på att testa det. Hur du någon tanke på vilken kadens man ska ligga på? Har haft program från Aktivitus där en del tröskelpass ska genomföras på låg kadens för att bygga styrka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Magnus. Jo, det stämmer att lågkadens också kan vara en faktor och finns med som en faktor i träningsprogram under försäsongen. För just detta block med tröskelpass är fokus dock inte kadensen, utan här lägger man sig på den kadens som känns mest optimal.

      Radera

Min blogglista