lördag 3 mars 2018

Gran Canaria - Nu är benen trötta

Sista dagen på Gran Canaria för denna gång. En förmiddag med lite handling, packning och annat innan det var dags för lunch på köpcentret Yumbo.

Efter lunch var det så dags för den sista cykelrundan. Som vanligt mindre bra väder och storm. Men trots allt är det klart bättre än i Sverige. Ingen sol, och storm, men hyfsat varmt i luften har gjort att det oftast gått att köra i kortärmat. Men då har jag självklart inte varit uppe i bergen där vädret varit allt annat än bra.

Denna resa har varit en familjeresa och sedan har all cykling varit väldigt kvalitetsfokuserad. Inte som när jag brukar åka hit, då det mest handlar om att få mängd. Nu har jag istället kört mängdblock i Sverige just innan resan och nu mer intensiv cykling.
Kameran har havererat, så vi tar en bild från förra resan istället. Då var det dessutom finare väder och jag var på många besök i bergen. Nu bra cykling, men inga långa turer i bergen.

Efter att första dagen haft haveri och nästan kraschat så har det blivit 4 dagar med mycket intervaller på för mig hög effekt. Tanken var att jag skulle vara ganska seg sista och femte dagen, och det lyckades fint.

Tanken var att köra naturliga intervaller efter kusten. Totalt ca 40 km eller ca 80 minuter med tryck uppför och lugnt utför. Från att tidigare i veckan känt mig mycket stark och kunnat trycka länge innan benen sa ifrån var det denna sista dag segare. Producerade mycket fin mjölksyra, och alldeles för tidigt i jämförelse med tidigare i veckan.

Jag körde dock enligt plan och när jag bara hade ca 25 km lugn cykling på slutet kvar så kändes det att denna vecka tagit en hel del trots endast lika mycket träning som om jag varit hemma i Sverige. Men jag har alltså kört hårdare än vanligt.

Sista dagen blev det 70 km på 140 minuter och totalt för de fem träningsdagarna drygt 12 timmar. Ja, sedan en haveritimme utöver det den första dagen.

På fem dagar och 12 timmar blev det 800 i TSS vilket får sägas vara mycket för den träningsmängden. Totalt ca 4 timmar tröskelträning eller hårdare.

Efter träningen blev det en sista gemensam middag på Spisestua och sedan spelade alla barn och Kent golf, medan vi andra tittade på. Barnen imponerade genom att orka alla 18 banor vilket tog över 2 timmar.
Nu börjar en vecka med karneval, men vi ska alltså hem och missar detta. Vi hann dock se lite grann av öppningen. Lär bli rejält hålligång här framöver.

Sedan tillbaka för att packa det sista och snabbt i säng.

Väckning 04.00 för transfer till flyget. Som vanligt när det är beställt transfer så blev det en herrans diskussion kring min cykel och att chauffören inte ville ta med den. Till slut efter en hel del dividerande kom både cykeln och vi med på transfern.

Nu sitter vi och väntar på flygplatsen och har hunnit med lite kaffe. Om allt går som det är tänkt åker vi 07.30 härifrån och landar i Umeå 14.45.

Från det vi kallat för dåligt väder. Vilket inneburit ca 20 grader, molnigt och stormigt. Ja, sedan lite regn i bland. Till snö, is och så sent som för några dagar sedan nästan -30. Vädermässigt hade jag gärna stannat kvar, men självklart finns det annat som lockar i Sverige.

Detta blev dessutom en bonusresa utifrån födelsedag i släkten, så det kvarstår en "riktig" cykelresa till Mallorca med klubben. Bara några veckor dit. Så jag får klara kylan ett tag och se fram lite bättre väder även om Mallorca inte alltid har toppenväder andra delen av mars.

Nu hoppas jag att 6 timmar på flyget blir ok. Vi hörs.

4 kommentarer:

  1. 12 timmar på fem dagar är hårt!
    När åker ni till mallis med klubben då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, helt klart. I alla fall om du har med familjen och kör hårt på din träning. Vi åker snart. Är på plats från den 20 mars om allt går som det ska. Är man då frisk och kry så räknar jag med kanske 30 timmar på 6 dagar.

      Radera
    2. Ok! Hoppas ni får bra väder där nere, bra träning behöver jag inte önska du är grym på det, det vet jag! ;-)

      Radera
    3. Jo, det är väder, skador och sjukdomar emot. Ligger jag rätt där har du rätt i att jag lär fixa bra träning.

      Radera