söndag 8 juli 2018

Energiunderskott på långrunda, och pulsen stack iväg

Idag var det dags för det första riktiga distanspasset och det första vettiga träningspasset på länge. Andningen har känts bättre de senaste dagarna och jag gjorde helt enkelt ett försök.

Dagen till ära drog jag på mig landslagskläderna för att "fira" uttagningen till Nordiska mästerskapen som äger rum i början av augusti.

Nu på söndag är det Vännästrampet och vi blev tre stycken som idag rekade banan och tog lite bonussträckor också. Vännästrampet är drygt 120 km, men vi planerade för 40 km extra.
Vi rullade från Vännäs med riktning mot Nordmaling. Fina vindar och bra tryck gav en snittfart på de första 65 km på ca 40 km/h. Då hade vi tagit oss till Nordmaling och vidare ut till Järnäsklubb där vi vände tillbaka mot Nordmaling och sedan vidare mot Olofsfors där det var dags för Kaffe efter nästan 90 km.
Första längre rundan med min nya cykel. Den rullade på fint.


Ett tekniskt stopp och en trevlig fikapaus utanför Café Anno. Strålande väder i dag. Det blev verkligen hett både under fikat och cyklingen då det var strålande sol och en bra bit över 25 grader i skuggan.

Helmersson och Tjäder laddade på med fika. Själv tog jag en kaffe och proteinbar jag hade med mig.

Just nu är jag inne i en fas av energiunderskott och dessutom kör jag mina träningar (om de inte är hårda) med låg energinivå för att med mindre träningstid skapa högre träningseffekt. Allt utifrån att det blivit sparsamt med träning på slutet.

Igår såg jag alltså till att ligga med underskott och i morse fyllde jag bara på ca 70 gram kolhydrater. Sedan hårt under de första 2 timmarna och få kolhydrater i tillskott till fikat.
Från Nordmaling till Bjurholm började jag dock känna att jag låg väl lågt i energi då pulsen var rejält hög utifrån ansträngningsnivå. Rejäl motvind och uppåt under 50 km och ganska tom på energi. Dessutom mycket tid i spets. Lite slitigt.

Vi hade som vanligt inplanerat ett kort stopp i Bjurholm vid Coop och jag kände att det trots allt var läge att fylla på lite kolhydrater, så det fick bli en 50 cl energidryck. Det gjorde att de sista 30 km i värmen och uppförsbackarna kändes bättre.

Totalt blev det en lång, men trevlig dag på hojen. En bit över 16 mil och ca 4.45 timmar. Bra kört av mina kamrater!

Kroppen kändes bättre än på länge vad gäller förkylning och astma. Nu hoppas jag att det inte blir några bakslag.

Vad gäller kosten. Sedan jag vaknat hade jag när träningen var klar tillfört 1000 kalorier och träningspasset kostade ca 4500 kalorier. Rejält underskott, så direkt jag kom hem fixade jag middag. Det fick bli potatis och korv. Jag åt en hel del. Som efterrätt fick det bli chokladkaka. Både jag och sonen var riktigt nöjda med både mat och efterrätt.

Jag ska snart ta och äta lite mer, då det inte är optimalt att landa på mer än 1000 kalorier i energiunderskott och just nu finns det då utrymme för lite mer gott. Jag satsar på propud, blåbär och müsli. Riktigt gott! 

Om det inte blir några bakslag på måendet planerar jag att träna vidare i morgon. 

2 kommentarer:

  1. Men var det verkligen distans då det inte blev fem timmar?:-)

    Det där med energiuderskott på långrunda är alltid lite riskabelt, om man kan eller vill inte hålla sig borta från smygande högre intensitet. Då kan man lätt få oönskade hormonala verkningar, especiellt i en medelålderskropp, och då kan träningseffektren helt utebli eller man kan helt enkelt bli sjuk och förlora spelet globalt sett. Och balansgången med en tillräckligt mängd av vila och restitution blir ännu svårare. Men vissa risker måste tas om man har ont om tide och vill bli riktigt bra på din nivå!

    Lycka till på NM!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har rätt, alldeles för kort. Får kalla det för ett kort rull helt enkelt. Skämt åsido tänkte jag faktiskt på att vissa säger att 5 timmar är gränsen för distansrunda. Tänkte rulla 14 minuter till, men tänkte att värmen hade bränt nog länge.

      Jo, du har helt rätt i ditt resonemang. Bara hoppas jag hamnar rätt här.

      Tack!

      Radera