söndag 20 januari 2013

Gran Canaria 2013 - Cykeltur 6: Fårtur & Ayagaures runt

Jag och bror planerade för att i dag köra "Fårturen" och därefter en extra avstickare upp i ett nytt sedan tidigare oprövat berg. Vi startade österut och hade för första gången på denna resa inte motvind på vägen till El Doctoral. Vi svängde där inåt landet upp mot Soria för att vid ca 300 höjdmeter svänga höger och åter få köra de vindlande vägarna som vi kallar Fårturen då det tidigare varit många får efter vägen. Vid de senaste tillfällena har fåren lyst med sin frånvaro, men idag var de tillbaka - trevligt. När vi nästan var nere på havsnivå igen och skulle svänga upp mot nästa berg visade det sig att asfalten var under all kritik och dessutom var det vägreparationer.

Ny plan - Vi kör samma tur som jag gjort dagen innan, men rätt väg. Det gjorde att vi direkt vände västerut mot Playa del ingles. Ca 1 mil före San Augustin kom vi ikapp två grabbar som därefter "liftade" med oss i ca 8 kilometer. När vi närmades oss den sista rejäla backen innan San Augustin körde de om och ville rycka ifrån oss. Jag tog det lite lugnt, då vi sagt att vi inte skulle köra ihjäl oss idag. Bror hade dock bestämt sig för att äta ikapp "utbrytarna" och tog upp jakten. Snabbt täpptes luckan. I den allra brantaste delen gjorde de ett ryck till, och bror sa att vi skippar att hänga. Men denna gång tog jag luckan och då tyckte bror det var lika bra att hänga med. Vi hängde med hela vägen upp och därefter rullade vi ner i San Augustin för några minuters paus innan turen fortsatte mot Ayagaures. Denna dag åkte vi rätt håll och nådde den branta backen efter ca 30 minuter. Bror insåg att han behövde vända på grund av tidsbrist. Själv bestämde jag mig för att denna dag ta backen från detta håll. Även detta håll var det till en början en trevlig nedfart. Mot slutet blev det dock väldigt brant och mycket dålig asfalt. Alldeles i slutet av backen fick jag syn på kameler vilket gjorde detta till en riktig djurdag.










Efter att hela rundan var avklarad tänkte jag att en extratur behövs om turen ska bli 4 timmar. Jag åkte då till Arguinegin och tillbaka innan jag åter vände hem. Dagen hade då innehållit mer än 4 timmars cykling, 1500 höjdmeter och en bit över 11 mil. I början av dagen hade jag känt mig otroligt seg och med smärtor i både vad, knä och ljumske. Men av någon underlig anledning kändes smärtan mindre ju längre jag körde. Däremot börjar kroppen rent allmänt känna sig lite seg. Jag hoppas dock orka med 4 pass till innan hemresa, om det går får framtiden utvisa.

5 kommentarer:

  1. Så nu har ni inte bara en fårtur, utan även en kameltur :-)

    SvaraRadera
  2. Vad ni är duktiga och energiska!!
    Kör inte HELT slut på dig bara!

    SvaraRadera
  3. Upplysningsvis skulle jag vilja kalla djuren på bilden getter - inte får...

    SvaraRadera
  4. Ingen tvekan - det kallas får oavsett om det är getter. Annars kan det ju inte heta fårturen. Logiskt va...

    SvaraRadera