söndag 20 januari 2013

Gran Canaria 2013 - Cykeltur 5: Ayagaures runt

Under fredagen kördes det femte cykelpasset, nu på egen hand. Dagen innan då vi hamnade på FreeMotion för att laga brors cykel hade jag hittat en broschyr om olika turer. De flesta hade vi provat på, men jag hittade några nya rundor. En av dem var - Ayagaures runt. Jag begav mig till Playa del Ingles för att därefter köra rakt inåt landet till Ayagaures och därefter tillbaka en parallell väg. Först skulle turen vara relativt platt i närmare två mil, och därefter skulle ett berg bestigas. Det visade sig dock snabbt att jag kört fel och började med att bestiga ett berg till en by jag inte skulle till. Därefter hittade jag vägen jag skulle köra, men jag körde turen baklänges. Det blev snabbt 12 kilometer klättring och närmare 600 höjdmeter att avverka. Alltså något helt annat än vad jag tänkt mig, en lite lugnare tur för att orka med resten av passen under veckan. Backen upp var dock trevlig och efter att ha nått toppen var det en fantastisk backe utför tillbaka till Playa del Ingles. Framför allt de sista 17 km med ett mindre medlut och snäva svängar var rolig. Här gick det att trycka på riktigt bra (mellan 40 km/h och 55 km/h hela vägen). När rundan var avklarad insåg jag att det blivit lite kort idag och körde en extra runda till Meloneras och vidare efter kusten. Totalt sett blev det en lite kortare tur i dag, just under 2,5 timmar och drygt sex mil. Totalt ca 800 höjdmeter.






1 kommentar: