fredag 15 november 2013

150 sekunders arbete

Tredje passet på tre dagar. Men däremot var dagens pass väldigt kort - endast två och en halv minut långt.

Samtidigt är allt relativt. De 150 sekunderna är mer än vad ett fartfyllt störtlopp i Världscupen tar, och det är ju ganska häftigt, snabbt och jobbigt. Det är 15 ggr längre tid än vad Bolt behöver för att vinna OS på 10 meter. Men samtidigt bara ca 2% av den tid som de snabbaste maratonlöparna springer. I en sport kan det räcka med mycket kort tid för framgång, i en annan lång...






Om sanningen ska fram så var det inte riktigt sant att jag bara tränade 150 sekunder. Själv cykelturen varade egentligen 40 minuter. De första 23 minuterna körde jag med varierad intensitet och varvade hög och låg kadens samtidigt som jag tittade lite på SHL.

Under minut 23 till minut 33 var själva arbetsinsatsen, och då var det slut på TV-tittandet.

Jag valde att under denna tid köra 10 styckenl 15 sekundersintervaller, vardera följd av 45 sekunder i lugnare tempo. Med andra ord en tempoökning varje jämn minut.

Intervallerna trampade jag på ca 560 watt och klarade att köra alla tio på ett relativt kontrollerat sätt.

Därefter trampade jag i jämnt tempo i sju minuter innan det var dags att kliva av cykeln och ta ett fika med sambon.

Ett helt okej pass, trots att det alltså bara var 150 sekunder jag trampade på ordentligt. Lite men naggande gott.

Som en passus kan sägas att förkylningen som jag tidigare skrivit kring fortfarande balanserar på en skör tråd. Den har inte bestämt sig om den ska fly in i skogen eller överfalla mig sina vassa klor. Just nu rafsar den lätt på min rygg. Vi får se om den i morgon bestämt sig vilket val den ska ta.

4 kommentarer:

  1. 15 sekarna är för korta för min smak, samma sak med 30:orna. Jag körde 30:or förra vintern men de föll inte bra ut. Mina kortaste kommer att bli 1 minutarna...
    Kort kan också vara prestationshöjande, kolla BigMollos blogg, finns bland mina länkar!

    SvaraRadera
  2. Jag kan hålla med dig. För min del föredrar jag 1 eller 2 minutersintervaller. Eller så kör jag helst längre intervaller minst 10 minuter. Jag har dock en teori att jag utvecklas bättre och snabbare med stor variation, och därför blir det till och från riktigt korta intervaller.

    SvaraRadera
  3. Mmm! Funkar det så kör! Själv kommer jag att köra 12:or, 5:or, 4:or och 1:or vad det gäller intervallerna. Sen kör jag i tempoträning 30 minutare och 30 km...
    Styrketräning och core...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter som ett genomtänkt upplägg med tanke på dina mål för sommaren.

      Radera