lördag 16 november 2013

Nytta med nöje, åtminstone en stund

Så var det då dags. Att vinna eller försvinna. Sverige-Portugal stod på menyn. Eftersom Katten inte gillar fotboll, var det redan klart att vi skulle hamna i olika rum från ca 20.30 och fram till 22.45. Jag framför landskampen och hon tittades på en film eller liknande.

Jag tänkte att då kan jag lika gärna passa på att kombinera nytta med nöje. Jag bestämde mig därför för att tillbringa landskampen på trainern.

Det innebar att ca 110 minuters cykling låg framför mig. Då det varit mycket cykling på kort tid bestämde jag mig för att lägga mig på en lagom intensitet och hålla jämn fart hela passet, och inte utmana kroppen med några tuffa intervaller.

Sverige var riktigt starka första 45 minuterna och nöjet fortsatte under pausen för att därefter övergå till nervositet. Sista kvarten från att Portugal gjorde mål fram till slutsignal var det inget större nöje, men fortfarande trampade jag på - så nyttan fanns kvar.

Ja, så här glada fick varken spelarna eller jag bli i dag
Hur gick cyklingen då. Ja, helt okej. Nog kändes det att jag både började bli seg av all cykling sista dagarna, att formen är så där och att jag har något skit i kroppen - men jag nötte på. Jag låg på 82-83% av maxpuls hela passet, och förhoppningsvis bidrar även ett sådant pass tillsammans med högintensiva pass långsiktigt till en starkare cyklist.

Förutom vinsten att jag fick ett cykelpass på fredagskvällen och fick se en spännande fotbollsmatch undvek jag ca 300 gram chips vilket jag säkert stoppat i mig om jag suttit och latat mig framför tv:n. Med andra ord en win-win. Det var alltså bara landslaget där det inte blev vinn-vinn.

Det blir nog inget Brasilien, men resultatet var så pass okej att jag nog sitter framför tv:n även i returen nu på tisdag. Vi får se om det blir liggandes på soffan eller sittandes på sadeln.

3 kommentarer:

  1. Bra kört! Själv var jag ju klar med träningen innan matchen så jag såg den tillsammans med frun. Eller i alla fall jag, hon måste gå ifrån när det blir som mest spännande klarar inte av att se då ;-)
    Sen på slutet så insåg man att det inte skulle gå när de tröck på som mest. Ett mål i baken, njae jag tror det blir svårt men osvuret är ändå bäst. På tisdag avgörs det ju, hoppas hoppas vi får jubla skulle varar kul. Håller tummarna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevligt att se med frun. Hon verkar mer engagerad i fotbollen än Katten som jag nämnt "hatar" fotboll (hon gillar sport men inte fotboll).

      Vi tränar på också hejar vi rejält på tisdag. Blir mycket trevligare i sommar om Sverige är med i VM, även om jag brukar se oavsett.

      Radera
  2. Samma här! Jag ser inte mycket av den svenska fotbollen rätt trist i mina ögon!
    Men fotbolls VM vilken fest vilka lag!!!
    En bonus om vi tar oss dit men det blir svårt nu...

    SvaraRadera