lördag 25 juni 2016

Först en familjerunda och sedan intervaller på tempohojen

Idag har jag varit ute på två cykelrundor. Planen var att ge mig ut på förmiddagen, men då stod det som spön i backen. När det slutligen var dags vid tretiden sken solen och det var över 20 grader i skuggan. Riktigt nice!

Vi började med en gemensam cykelrunda alla tre.

Vi tog en paus på vägen och tittade till Tovas grav där Katten häromdagen hade planterat riktigt fint.

 Melvin  kämpade på riktigt bra på sin längsta runda hittills - 17 km.

Efter ombyte och förberedande av temphojen var det dags för nästa runda.

Planen var att bara cykla en timme, men få till några intervaller inom detta. Efter 6 minuters lugn cykling körde jag igång med en första intervall uppför backen från Marahällan mot Hjoggsjö. När det planade ut fortsatte jag intervallen en stund till så jag fick ihop planerade 6 minuter. 85% i snittpuls och 363 watt.

Sedan rullade jag lugnt på ca 200 watt i ca 14 minuter tills det var dags för vändning vid korsningen mot Gräsmyr. Jag stannade och stretchade lite innan det var dags för intervall 2. Den innebar 10 minuter med målet att hålla 375 watt.

Då det gick både uppför och utför försökte jag hålla kring 400 watt förutom utför då jag växlade ur flera gånger. När klockan slår över till 10 minuter hade det hunnit bli ganska jobbigt, samtidigt kände jag att jag hade kunnat fortsätta en stund till. Snittwatten landade på 374. Vilken besvikelse - saknades en watt från planen. Snittpulsen blev denna gång nära 89%.

Återigen blev det lugnare cykling. Nu ca 12 minuter kring 200 watt innan det var dags för sista intervallen. Planen var 45 sekunder ganska rejält hårt. 20 sekunder där jag släppte av ganska mycket och sedan 2 minuter kring 375 watt.

Kroppen kändes bra och intervallen blev lyckad. Först 43 sekunder på 480 watt, därefter 20 sekunder på 280 watt och så en avslutning på 375 watt i 1 minut och 50 sekunder. Det blev alltså inte planerade 2 minuter på sista delen, då jag fick avbryta 10 sekunder för tidigt för att inte krocka med två människor och två hundar som stängde min väg.

Totalt blev det 3 minuter i sista intervallen och ett snitt på 390 watt. Snittpulsen landade på 87%.

Lite lugnt rullande på slutet tills det gått 60 minuter och då 37,5 km. En normaliserad effekt för passet på just under 300 watt och en snittpuls på drygt 76%.

Det var ett helt okej pass. I morgon blir det en lite längre distansrunda med sällskap. Förhoppningsvis i finväder.

För den som missat det och är intresserad var jag med på ett hörn i P1 idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar