måndag 7 november 2016

Snöande och många minusgrader - Men inte bangade jag för en gigantrunda

Idag var planen att få till en långrunda med kompisarna i Vännäs CK. Av olika anledningar var det till slut bara jag och Helmersson som i går meddelade att vi skulle dyka upp i dag.

Häromdagen började det snöa och den har lagt sig. Dessutom börjar det bli ganska kallt. Jag tänkte dock att det skulle fungera fint trots lite snö och kyla.

När jag vaknade i morse var det dock mycket nära att jag tänkte om. Det hade snöat rejält och utanför huset var det djupsnö. Det var också rejält kallt.
Jag är dock inte den som ger upp i första taget, så jag tog tjuren vid hornen och gjorde mig klar. Ungefär 100 timmar senare hade jag fått på mig alla kläder som krävdes för att ha en chans att inte frysa ihjäl.

Jag rullade i väg mot Vännäsby där vi skulle mötas. Första biten i närheten av mitt hur var allt annat än bra och jag fick krypa fram. Jag började känna att detta var en riktigt dålig idé. Troligen skulle jag frysa bort och/eller gå hårt i backen.

Jag rullade dock vidare och när vi träffades bestämde vi att istället för grusvägar fick det i dag bli lågt trafikerade asfaltsvägar.

Vi rullade iväg och trots en hel del snö fungerade det faktiskt riktigt bra. Vi höll oss till planen som innebar distansintensitet. Det innebar för övrigt att farten blev mycket låg. En seg cykel med dubbdäck och mycket snö på vägen gör att det inte rullar helt lätt.

Det är inte ofta du avverkar 20 km/h. Hade det varit på racer hade jag knappt behövt trampa. Nu blev det ett bra pass trots den låga farten.

Vi rullade via Överboda och Klabböle till Umeå och tog sedan vägen via Brännland tillbaka. Det var verkligen en trevlig och gemytlig runda där vi cyklade bredvid varandra hela vägen och pratade om ditt och datt.

Efter ca 3 timmars gemensam träning sa jag hej då till Helmersson och tog sikte mot Vännäs. I Vännäs hade jag nu cyklat totalt drygt 3,5 timme.
Det är ju så att jag inte gillar att ändra mina planer, då det enligt mig gör mig svag. Det handlar om att inte vika ned sig utan bygga mental styrka.

Då jag inte höll på att frysa ihjäl bestämde jag mig för att se om mina tre mål för dagen skulle kunna uppnås. Minst 4000 kalorier, minst 95 km och minst 4 timmar och 20 minuter.

För att inte ha för långt hem om jag skulle frysa bort rullade jag på olika vägar i närheten av Vännäs. Det blev också lite fram och tillbaka då jag valde vägar med så lite snö som möjligt.

Jag åkte också och hälsade på Tova och begravningsljusen lyste fortfarande sedan gårdagen, och det såg fint ut.

När mina elsulor gav upp (batteriet räcker ca 4 timmar) började det efter ett tag bli kallt om fötterna, men övriga kroppen kändes okej.

Jag tänkte dock att det borde gå att hålla ut tills jag nått alla mål. Först 4 timmar och 20 minuter, sedan spräckte jag 95 km, men eftersom det gick ganska så lugnt i dag fick jag fortsätta rulla på för att nå 4000 kalorier.

Med några minuter kvar till fem timmar insåg jag att alla mål var uppnådda och jag begav mig av hemåt. Visst skulle det vara roligt att cykla 05.06.07!? Jasså? Bara jag som tyckte det var lite skoj. Hur som blev det så jag gjorde och efter drygt fem timmar rullade jag in cykeln i garaget och gick mot duschen för att värma mig.

Det blev en bit över 100 km och en snittpuls på 70%. Ingen tid i pulszon 4 eller 5. Ett pass exakt enligt plan. För att vara i detta väder var det enligt mig en gigantrunda. Lyssnar jag till proffsen räknas det som ett distanspass först när du cyklat 5 timmar. Så det kanske var så att det var ett helt vanligt distanspass!?

Jag är extremt positivt överraskad. Det var riktigt trevligt idag, trots bedrövligt väder. Lite härdande också att rulla fem timmar i ett väder där jag tror många bangat för att ens rulla 30 minuter.

Efter lite tid med familjen, lite matlagning och middag så gick jag ut i garaget igen. Jag köpte nämligen nya taklampor i går som jag i kväll satte upp. Blev ganska bra om jag får säga det själv.

Ja, nu ska jag ta och arbeta lite så jag är förberedd inför arbetsveckan.

5 kommentarer:

  1. Ohh så starkt Tomas! Chapeau!!!
    Jag hade samma tanke som du om än inte lika länge 2-3 timmar kanske. Men de där 100 timmarna hade jag också innan jag halv om halvt svettig kom ut. På hojen och igång, nääää! Faan va kallt det var!
    Vände efter 200 meter, av med allt på med trainer stället, ja jag har 3st sådana jag kör med under trainersäsongen de byts ut varje vinter! Så körde jag Zwift i 2 timmar istället! Ja jag vek ned mig men hade grymt skoj på banan jag körde dock! Rätt mör i benen efter att ha klättrat över 1000 meter!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får erkänna att resultatet nog blivit som för dig om jag inte vetat att Helmersson stod i Vännäsby och väntade på mig.

      Har hört mycket gott om Zwift. Höjer motivationen för många, vilket i och för sig inte brukar vara ett problem för dig.

      Radera
  2. Ja då var du som bokad lite svårt att kliva av. Jag kände direkt av kallblåsten och -8 grader... Ja du Zwift, jag var skeptisk men valde att köpa en usbdongel för att kunna parkoppla trainern med datorn. Det visade sig vara ett bra val. Man väljer bana eller workout efter vad man tänkt sig köra sedan som i mitt fall så vart det att parcykla med en tysk i lördags och ensam igår. Bägge passen bra men på olika sätt, lördagens plattcykling vart det bra tryck på tack vare att vi var rätt jämna. Söndagens backar vart jobbiga i och med att jag fick ihop över 1000hm! Så jag kommer nog att fortsätta köra Zwift till och från skulle jag tro. Ett bra sätt att köra trainer måste jag säga. Det behövdes ingen musik i öronen för de två pass jag hunnit köra...

    SvaraRadera
  3. 95km/h det var jävligt snabbt :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, så går det när du tränar ordentligt... Skämt åsido. Har justerat i texten.

      Radera