söndag 11 januari 2015

Klar

Ja, bara för den här gången. Men nu har jag alltså avslutat de sista passen på de tre tuffa träningsveckorna som sträckt sig från den 22 december.

Idag blev det 150 minuter trainer i distansfart i samspel med Tour de Ski och Slalom. Detta genomfördes från tolv och framåt och med lite kolhydrater i kroppen. Trots väldigt mycket träning på slutet kändes det förhållandevis bra.

Vid halv tre blev det lunch - Tacos. Därefter tog vi alla det lugnt innan Melvin och Katten åkte till Umeå. Melvin hade simträning och under den tiden tog Katten en löparrunda i kylan. Ensam hemma kastade jag på mig en massa kläder för att cykla ned till dagens spinning. När jag ändå satt på cykeln tog jag en liten omväg och fick ca 25 minuters MTB innan jag var framme vid spinninglokalen.

När jag trampade igång spinningcykeln kändes dag förvånansvärt bra och jag bestämde mig för att gå all in. Det är ju dessutom vilodag i morgon.

Det blev ett tufft pass med bland annat 7 intervaller på mellan 35 och 55 sekunder med kort vila emellan. För att rama in allt blev det tabata på slutet. Redan efter den tredje av 8 kände jag mig ganska så stekt, men kämpade mig igenom alla intervaller så gott det gick. Det blev ett bra pass som jag är mycket nöjd med. Att jag kunde köra på så pass att snittpulsen för timmen hamnade på 85% av maxpuls är jag mycket nöjd med. Sammantaget fick jag ihop 4 timmars träning idag. Nu är jag klar med detta block i träningen och det är dags att se framåt.

På tre veckor har det blivit 6 timmar MTB, 3,5 timmar spinning och drygt 23 timmar trainer. Det ger totalt 32 timmar och 38 minuter. Det är klart mer än motsvarande veckor i fjol, och för att tillgodogöra mig träningen på ett bra sätt kommer jag nu närmsta tiden gå ned i träningsmängd. Det blir nästan lika många träningspass och visst blir det också pass med hög intensitet. Däremot ska den totala träningsmängden ned rejält under de närmsta veckorna.

Jag lovade igår att berätta vad jag fått i mitt nya cykelpaket. Detta genom att en eller två nya cykelgrejer presenteras per inlägg. Idag blir det ett trainerdäck. Varför? Ja, mitt nuvarande däck är fullständigt slutkört.


6 kommentarer:

  1. Ett bra pass Tomas! De där korta intervallerna har jag slutat köra för stor skaderisk för mina ljumskar påfrestningen blir för stor. 32,5 timmar inte illa alls! Aha! Jag kasserade mitt nästan nya trainerdäck förra våren max 50 mil körda då det slog sig mitt i allt! Fick en bula mitt på däcket vilket gjorde att det började slå när man trampade runt! Tjoff tjoff tjoff!
    Trodde inte det var sant. Så nu kör jag med avlagda gammeldäck... Orkade inte reklamera eller köpa nytt... Hoppas du har fått ett bättre däck... Å nej jag har inte bromsat på mig bulan bromsar aldrig på en trainer om jag skulle få för mig att bromsa så gör jag det med frambromsen ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väldigt många timmar för att vara jag. Vi får se hur kroppen reagerar nu när jag går ned i tid.

      Man ska helt klart köra den träning som passar en själv och där man har störst chans att undvika skador. Än så länge har detta fungerat för mig, men vi får se hur det utvecklar sig.

      Förhoppningsvis hade du ett måndagsexemplar av ditt däck, och jag tror inte att du gjort något handhavandefel. I bland är helt enkelt grejerna inte bra. Surt är det när det händer.

      Radera
  2. Imponerande att du hinner och orkar. Det är ju vad jag ligger på i träningstid under de bästa sommarveckorna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Målet är att ge detta en extra chans i år och att jag ska se om förbättrad träning ger ett bättre utfall. Sedan kan ju alltid skador och sjukdomar spoliera allt.

      Ja, nog är det alltid svårt att få ihop tiden. Därför planerade jag inte dessa tre tuffa veckor då jag hade många lediga arbetsdagar. Nu när det blir mer arbete, så går jag också ned i träningsmängd.

      Om jag och kroppen orkar. Det är osäkert, då jag höjt träningsnivån ett snäpp. Förhoppningsvis svarar kroppen och knoppen bra, men det är för tidigt att uttala sig om detta.

      Förutom sommarveckorna kan du nog få ihop tiden utomlands, förhoppningsvis denna vecka?

      Sedan är det ju ingen tävling om mest träningsmängd. Det handlar om ambitionsnivå, typ av träning man lägger in, hur kroppen svarar, vila, kost etc. Så vad som är framgångsrikt är inte alltid mer träning.

      Radera
    2. Det är verkligen en balansgång på smal lina här. Exakt som du skriver, oftast tenderar ambitionsnivån att vida överstiga träning och/eller tid. Det både i för mycket eller för lite tid. Kroppsliga förutsättningar som i stort avgör hur ens kropp klarar av att anpassa sig till hårda och långa pass. Vila och kost där vilan är nog så viktigt som att träna rätt, kosten den kosten. För mig den del som jag är sämst på verkligen sämts på tyvärr!

      Radera
    3. Du har helt rätt i allt du beskriver. Nu fortsätter vi balansakten...

      Radera