tisdag 3 november 2015

Skoj på gång - Gran Canaria nästa

Höstens väder har varit riktigt kanon här i norr. Det har verkligen varit skönt, och det har gjort att utecyklingen varit trevligare än vanligt.

Sedan tycker jag det inte är mer än rätt att hösten varit bra då sommaren i stort sett bara innehöll regn och så lite regn.

Nu börjar det dock bli kallare och minusgraderna har är på gång. Snart kommer nog också snön.

Efter en heldag på arbetet och sedan innebandyträning med sonen var det i dag dags för lite innecykling. Det blev en timme som kryddades med 8 x 2 minuter som innehöll styrkeintervaller. En kadens på 60 och rejält motstånd i pedalerna. Två minuters lugn cykling mellan varje intervall för att transportera bort mjölksyran. De sista två intervallerna var riktigt tuffa, men jag tog mig igenom. Efter många dagars cykling är det nu en välbehövlig vilodag i morgon.

Det blir lite mer trainer den närmsta dryga veckan, men sen blir det annat.

Jag som inte gillar minusgrader och snö, har en veckas avbrott från kyla att se fram emot.
Alla bilder är från GC-resan i november 2014
Jag åker nämligen ned till Gran Canaria på träningsläger den 14 november. Håller jag mig bara frisk och fräsch har jag åtta cykeldagar att se fram emot. Som vanligt bor jag i Playa del Ingles då det både är mest praktiskt utifrån transfern från flygplatsen och dessutom är det mer prisvärt än på andra håll på ön.


Sedan är inte boendeorten särskilt viktig då planen är att mest sitta på cykeln. Så länge frukost och middag på hotellet är okej är jag nöjd. Fika och lunch intas under cykelturerna.

När jag åker på träningsläger brukar jag antingen åka med cykelklubben, med bror och familjerna eller så åker jag själv. När jag åker själv brukar jag hitta cyklister på plats att cykla med.
Från GC högsta topp Pico de las nieves
Denna gång blir det en fjärde variant. Andreas från Team Norrbotten åker från Luleå och jag åker från Umeå. Vi har inte bokat samtidigt och inte exakt samma dagar, vilket gör att vi bor på olika hotell. Däremot är planen att all cykling så länge båda är på plats sker tillsammans.

Detta upplägg känns kanon. Andreas är en riktigt trevlig och bra kille, och dessutom en hejdundrande cyklist. Jag ser verkligen fram emot detta.

Jag cyklade även i november i fjol med Andreas (och Henrik Blom), men då var det så att jag "hittade" de när jag var där.
Andreas och Henrik
Sedan är det klart att det finns en liten oro om att jag kommer att köra för hårt och för mycket under denna vecka, då Andreas kropp verkar vara gjord för att träna dygnet runt. Dessutom hårt. Han var stark redan i fjol, men nu har han tagit ytterligare flera steg.

Trots att jag tränat ca 450 timmar under året som varit har Andreas tränat ca tre gånger så mycket som mig från april fram till nu. Jag vet i alla fall att jag får ligga i.

Så länge jag kan hålla i träningen efter GC, så är det bra med mycket och bra träning. Får se till att det blir så.

I min träningsplanering ligger denna Gran Canariaresan så att jag har kört hårt i 4 veckor, sedan har jag just nu en medelvecka. Sista veckan innan avfärd blir det lugnt. Sedan är planen att det blir en riktigt tuff vecka på Gran Canaria som vecka 1 i block 2 och sedan åter en lugn vecka efter hemkomst. Sedan kvarstår fyra veckor av året och av block 2. Då väntar 3 veckor med hård/mycket hård träning och sedan en lugnare vecka. Sedan väntar nytt år.

Men nu väntar alltså Gran Canaria på mig. Vi hoppas på fräsch kropp, fint väder och fantastisk cykling. Planen är att bara cykla och ha skoj. Det blir inte något särskilt upplägg, utan jag cyklar det jag vill och orkar och hoppas få njuta.

6 kommentarer:

  1. Hare så bra på GC nu Tomas å hälsa Andreas och Erik!
    Kör hårt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar Mazze. Jag hoppas på riktigt bra dagar. Jag hälsar. Blir vi tre? Mer än vad jag visste, men det är alltid trevligt med sällskap.

      Radera
  2. Ja jag tror att Erik S skulle åka med Andreas men jag kan ha fel. Han är läkare den här Erik så ni kan känna er trygga grabbar ;-)
    För övrigt väldigt trevlig men det är väl de flesta av oss cyklister.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevlig, cyklist och läkare - kan aldrig vara fel.

      Radera
  3. Hoppas att du får en riktigt bra resa kära Tomas! Det är du värd <3

    SvaraRadera