torsdag 21 oktober 2021

Specialized Shiv TT - Review

Lördag den 28 augusti rullade jag i mål i Svanesunds tempolopp. Jag lastade därefter in tempohojen i husbilen och väl hemma sattes den upp på väggen i vårt cykelgarage. Där har den stått sedan dess. Så även om det är först nu racersäsongen slutar utifrån vädret här i norr avslutades temposäsongen för nästan två månader sedan. 

Här kommer lite tankar om min fina tempohoj.

Specialized Shiv TT S-works

Tidigare i veckan skrev jag om min nya racer för 2021. Men det räckte inte där. Det blev även en ny tempohoj inför denna säsong. Även denna handlade jag via ByBike i Umeå, vilket kändes mycket bra.

Min tidigare Canyon har varit bra, men nu var det alltså dags för en ny tempohoj. Varför?

  1. Min skada i ryggen gjorde mig 3 cm kortare och nu var min Canyon för stor. Det gav stora smärtor i rygg och axel när jag tränade.
  2. Jag ville ha en cykel som var mer bekväm för kroppen så jag kunde träna mer tid på tempohojen.
  3. Jag önskade en cykel som fungerar bättre i tekniska partier.
  4. Jag sökte en lättare cykel.
  5. Jag ville också helt enkelt ha en ny cykel då jag haft min tempocykel ända sedan jag började tävla i tempo.
  6. Förstås hoppades jag att en ny cykel skulle vara lite snabbare.

I tempo är det ytterst små marginaler som kan ge stor effekt. Så till skillnad mot racern valde jag här att köpa ”det bästa” möjliga.

Så här har jag en cykel som duger till proffsen. Med andra ord svårt att skylla på cykeln.

Rovalhjulen rullar snabbt och bra. Dessutom är de lätta. Kanttrådshjul med latexslang i däcken fungerar topp.

Sram Red etap axs fungerar toppen. Effektiva och snabba växlar. 12 delad kassett vilket gör att jag bara kör med en klinga fram. 50-10 blir då tyngsta växeln, vilket motsvarar 55-11 på en 11-delad. I några situationer trampar jag ur, när det går typ 63 km/h. Men skulle jag ha större klinga fram skulle jag vara tvingad att ha större avstånd mellan växlarna bak för att fixa brantare klättringar med en effektiv kadens. 

Längre avstånd mellan växlarna skulle göra mig mindre effektiv kring de växlar jag använder mest. 

Genom att geometrin på min Specialized skiljer sig mot den Canyon jag använt kan jag nu få till min position på ett bättre sätt. Jag sitter något högre, men kan samtidigt få ner huvudet mer som ofta är det största problemet när det gäller aerodynamik.

Jag kan i alla fall konstatera att komforten är mycket bättre än på min tidigare cykel. Sedan jag skadade mig har jag aldrig kunnat cykla mer än ca 30 minuter på min Canyon innan smärtorna i axel och arm blev nästan outhärdliga. Nu har jag kunnat rulla flera timmar och ändå kunnat hantera smärtan. Så positivt. 

Rent allmänt är min nya cykel också mer lätthanterlig vilket gör att jag känner mig säkrare i tekniska partier. 

Cykeln är också klart lättare och känns nästan som ren racer i känslan. Roligare cykel helt enkelt.

Att min rygg och axel nu klarar längre tid på min Shiv TT gör också att det känns så mycket mer stimulerande att träna tempo. 

Rakt fram är nog Shiv TT inte snabbare än min Canyon, men i tekniska partier, start och stopp och uppför upplever jag att min nya Shiv är bättre. Men viktigast är att den är roligare och att jag kan träna mer på tempohojen. 

Om jag är nöjd med min racer är jag supernöjd med min Tempohoj.

 https://www.cykellagret.se/p21291/specialized-shiv-tt-s-works-disc-etap-gloss-tarmac-black-white

tisdag 19 oktober 2021

Ombytligt väder

Verkligen varierad cykling just nu. Ena dagen racer, nästa dagen MTB i lera, tredje dagen MTB på is. Idag blev det ytterligare en variant.

Försökte komma igång med träning så snart som möjligt på dagen. Jag brukar försöka mig på ett sådant upplägg, så ofta det går. Dvs arbeta hela dagen, men försöka avsluta vid 15 för att komma i väg på träning. Efter träningen lägger jag då resten av arbetet. Det gynnar cyklingen, men framför allt kroppen som inte klarar flera dagar i rad med möten under hela dagarna. Får jag ett avbrott för träning så fungerar det bättre.

Idag blev det som det ofta blir att jag inte kom iväg när jag planerat, då det fanns för mycket arbete som behövde göras. När jag så kom i väg hade vädret med blå himmel förmörkats. Bara en stund senare började snöfallet. 

Nej, jag kan inte säga att snöfallet avtog. Det blev allt värre och efter ett tag såg man nästan ingenting. Det blev inte lättare av att det mörknade.

Men som tur var hade jag klätt mig bra och satsat på MTB i dag. Men visst blev det en prövning mot slutet i det dåliga vädret. Men har du bestämt dig för 2,5 timmar så är det 2,5 timmar som gäller. 

Det blev trots allt en trevlig runda trots vädret och jag är nöjd att jag genomförde träningen som planerat. 





måndag 18 oktober 2021

Specialized Tarmac SL7 - Review

Säsongen 2021 är sedan länge över. En säsong som gladde.

Jag hade alltså en framgångsrik försäsong som höjde min kapacitet. När tävlingarna började var jag nästan lika stark som 2018 som var sista säsongen innan jag skadade mig. Det är riktigt skoj då jag har så stora men efter mina skador och dessutom är jag ju 3 år äldre. I min ålder är det inte helt lätt att bli bättre.

Jag lyckades också toppa formen till tävlingarna i juli/augusti. Resultaten är jag överlag mycket nöjd med. 

Ytterligare en faktor var att jag satsade på nya cyklar inför säsongen 2021. Både en ny racer och en ny tempohoj blev mina verktyg under tävlingarna. Båda cyklarna har jag införskaffat via Bybike i Umeå. De hade en toppenservice i samband med detta. 

Nu har snön kommit, så vapnen ställs undan under en längre tid, men här kommer lite tankar kring mina cyklar som jag fortsätter med nästa år.

Specialized Tarmac Sl7 Pro Ultegra Di2 Red Tint

Ny racer för året alltså. Tanken med köpet var att få ett bra vapen för utbrytningar vilket är mitt huvudsakliga sätt jag kan vinna linjelopp.

Mer aero än min tidigare Cannondale, men också då lite tyngre. Sedan valde jag att inte köpa den allra dyraste varianten och det betydde ytterligare 1 kg att bära på. Köpte dock till hjulen som finns på versionen S-works som är toppmodellen. Trots två par hjul blev totalpriset för min Di2-ultegra billigare än om jag köpt toppmodellen. Samtidigt är det samma ram och då även tävlingshjulen. Ja

Jag kan konstatera att cykeln är snabb och explosiv. Jag får också ut bättre effekt i cykeln vid ryck och spurter. Helt klart aero och rullar toppenbra. 1,5 kg tyngre än min Cannondale (som var väldigt lätt). Kanske kan det bli avgörande i någon enstaka klättring, men så länge det inte är mycket brant upplever jag denna cykel minst lika snabb även uppför.

Ultegra Di2 fungerar fint och växlingarna är som det ska rappa. 

Min Tarmac är då i ordinarie pris ca 50 tkr billigare än S-worksvarianten, och då inklusive 2 par hjul. I mitt tycke är toppmodellen inte så mycket bättre och 1 kg kan inte vara värt så stora pengar?!

Jag tycker cykeln är snygg också!

Det enda som man bör ha med sig är att detta inte är någon komfortcykel precis. Särskilt inte om du som jag har en rygg och axel som har väldigt mycket övrigt att önska. Men samtidigt så rullar jag ändå många timmar utan större problem och för mig är farten viktigast.

https://www.cykellagret.se/p22040/specialized-tarmac-sl7-pro-udi2-red-tint-carbon

I nästa inlägg lite tankar om min tempohoj.