fredag 18 januari 2019

Slang in i lungan, grinfärdig och riktigt uppgiven

Inte roligt längre.

Fjärde dagen där jag varken fått äta eller dricka på 15 timmar i väntan på en eventuell operation. Inte heller idag blev det något.

Det som lyfter tillvaron är alla ni som hört av er och dessutom många besök. Även om det energimässigt förstås tar på. Jag trodde verkligen inte att så många skulle bry sig om lilla mig. Bara ett litet hej och ett vänligt ord hjälper mig framåt.

Nu till det som hjälper mindre. Ett av mina största problem är min punkterade lunga. Den har återhämtat sig sedan den extrema kraschen, men är fortfarande svag och har en del blod i sig.

När min flytande axel ska opereras så att armen sätts fast på kroppen igen krävs därför en plats på IVA för att övervaka lungan efter operationen. Under operationen krävs ett drän till lungan så den inte helt havererar av det stora tryck som blir.

Samtidigt som det ska finnas plats på IVA ska det finnas blod där om något går fel, och 4 olika typer av läkare ska finnas tillgängliga samtidigt under operationen.

Att samordna allt har nu misslyckats i 4 dagar.

I kväll bestämde sig därför läkarna för att sätta ett drän till lungan, vilket annars skulle gjorts under operationen. Det gör att en läkare mindre behövs vid själva ingreppet.

En 1,5 cm tjock slang trycks då in mellan revbenen in i lungan. Kändes en del när det genomfördes utan förberedelser på mer än någon minut. Det sprutade också en del blod, så helt klart har lungan inte läkt sig själv.

Så nu är jag uppkopplad mot en apparat och ska så vara minst två dagar efter operationen. Kan bli längre, då den ska vara kvar tills lungan är helt läkt.

Jag fick i samband med att läkaren satte in slangen information om två saker som väntade mig och som jag inte tidigare känt till. Det gjorde mig både uppgiven och gråtfärdig. Jo, man är ju lite känslig efter två veckor av rejäla prövningar. Det ena jag fick veta tar jag nu, det andra längre fram när jag orkar (troligen efter operationen).

Läkaren informerade om att från nu och tills dränet är borta kommer det bli jobbigt. Dränet tar i nerver och man får alltid ont. Hur ont är individuellt och beror på hur slangen hamnat i relation till nerver mm.

Han sa att antingen blir det ont, mycket ont eller nästan outhärdligt. Smärtan varar nästan hela tiden och främst när man andas. Och andas är ju som en viktig sak. Det underliga är också att smärtan kan komma på flera ställen och behöver inte alls komma just där lungan är. Underligt det är med nerver mm.

Ja, detta gjorde mig inte glad precis. Jag har nu haft slangen i 2 timmar och blir smärtan som nu under hela tiden kan jag konstatera att det kommer att bli mycket ont, men troligen uthärdligt. Ja, detta under förutsättning att jag får extra smärtstillande som jag redan fått. Sedan är ju frågan om det är uthärdligt även vid konstant smärta som varar i minst 3 dygn, vilket är den allra kortaste tiden jag behöver ta slangen. Det kan bli bra mycket längre.

För att göra det ännu värre knyter slangen och apparaten mig till sängen också. Jag får inte ens gå på toa utan att kalla på personal.

Att läkarens andra nyhet var ännu sämre gjorde inte känslan bättre så är sent på en torsdagskväll. Skulle behövt mina nära och kära här för stärkande kramar, en hand att hålla och en axel att gråta ut mot. Men på något sätt måste det förstås gå och på något sätt ska jag försöka hitta något konstruktivt att sikta på. Vi får se om jag lyckas.

Ja, och nu känns det ju ännu viktigare att operationen inte fortsätter att skjutas upp. Sedan hoppas jag att när den väl blir och att jag klarar mig utan en massa komplikationer.

Just nu känns det som du förstår långt ifrån fantastiskt med tillvaron, vi får se hur jag lyckas ställa om för att se något ljust med det hela. Cykling känns i alla fall långt borta just nu trots att alla fantastiska vägar och berg bara ligger alldeles utanför dörren.

Att skriva av mig så här mitt i natten tog i alla fall fokus från smärtan och frustrationen ett tag.

19 kommentarer:

  1. Krya på dig Tomas, håller tummarna att allt ska gå bra. Stora styrke kramar på dig.

    SvaraRadera
  2. Skickar all styrka till dej , kämpa på.!!

    SvaraRadera
  3. Jisses vad du går genom. Hoppas det som måste göras görs snart så du kommer dig hem.

    SvaraRadera
  4. Tufft Tomas! Du är en kämpe så du klarar det även om det smärtar!

    SvaraRadera
  5. Hjärtskärande läsning. Mörka tider. Men kämpa på!

    SvaraRadera
  6. Vet, genom händelser i din familj och på cykeln, att du har det i dig att kämpa som mest då det gäller som mest. Gillar Jonas Bohr's "Det blir bra till slut! Är det inte bra än, är det inte slut!" Är mad dig i tankarna. /Gubbtreåringen, modell -48.

    SvaraRadera
  7. Aj så tråkigt! Jag känner verkligen med dig Tomas! Hoppas nu allt går som det ska och att du snarast får opererat axel och att lungan läker ihop som den ska!!! Styrkekramar i massor kompis!!!

    SvaraRadera
  8. Verkligen jobbig situation! Hoppas du blir bättre snabbt och att hjälpen blir lite mer uppstyrd. Kämpa på!

    SvaraRadera
  9. Krya på dig stackare. Mvh Mathias Bergkvist

    SvaraRadera
  10. Så förfärligt jobbigt Tomas. Jag blir också gråtfärdig när jag läser detta! Måtte bara operationen bli av nu och utan komplikationer! Du är alltid i mina tankar. Styrkekramar i mängder / Mamma

    SvaraRadera
  11. Hej
    Ser att det går trögt för dig, Mycket tråkigt att läsa. Förstår dock inte varför dom inte lagt thoraxdränaget på dig tidigare för då hade kanske lungan varit kurrerad vid detta laget. Nu har du ju fått drän så nu har lungan möjlighet att läka på dig Tyvärr av erfarenhet så blir du nog kvar på GC ett tag om SOS international ska hämta hem dig, dom vill ju tyvärr på gott och ont att man ska vara rehabiliterad innan deras personal tar sig an "uppdragen" Men önskar dig all lycka och att du kommer hem snart 🌞

    SvaraRadera
  12. Hej Tomas,

    Krya på dig, du har ett tjockt pannben, och en förmåga att fokusera på rätt saker. Det här kommer såklart gå bra även om det nu är som jobbigast.

    Kämpa på!

    Mvh Håkan


    SvaraRadera
  13. Krya på dig och du måste vara stark.
    Asfalten och bergen försvinner inte,det finns kvar när du är redo för att cykla igen.
    Det viktigaste är att du blir hel igen.
    Lycka till och ta vara på din hälsa.

    Från en kille som har haft det jobbigt många gånger,ljuset finns där framme.

    mvh MichaelT

    SvaraRadera
  14. Min tandböld känns precis väldig uthärdlig. Kämpa på! Tycker verkligen synd om dig och hoppas att du tillfrisknar snabbt. Senast jag såg dig var i Almagsbacken i Stenungsund. Bra kört sa jag i toppen av backen..kom ihåg att du är stark och tuff. Du klarar detta!

    SvaraRadera
  15. Du kommer fixa det! Kämpa på! Kram Susanne Häggström

    SvaraRadera
  16. Tittade förbi i morse men du var då flyttad till intensiven. Antar att det är ett positivt tecken för då är du närmare operation.
    Besökstid bara mellan 13-14.

    SvaraRadera
  17. Lider med dig och förstår att du går igenom en extrem situation. Har själv varit inlagd på sjukhus utomlands och varit i nattsvart mörker.
    Men, ge inte upp, det kommer ljusare tider. Du är stark och kommer ur detta ännu starkare. Kämpa. 👊

    SvaraRadera