fredag 17 januari 2014

Bästa cykeldatorn - Garmin 510, Garmin 810 eller O-Synce Navi2Coach?

I går ställde jag en fråga på bloggen vilken cykeldator en seriös cyklist som jag ska köpa. Anledningen att jag måste byta är att jag tänker inhandla en effektmätare som inte är kompatibel med den Polar jag i dag har.

Jag fick många svar vilket kan sammanfattas i att det verkar finnas tre huvudalternativ:
  • Garmin Edge 510

  • Garmin Edge 810

  • O-Synce Navi2Coach GPS
Att välja bland dessa verkar inte helt rätt. Alla tre har fått goda testresultat och de har alla de viktiga grundläggande funktionerna. Resten handlar mycket om tycke och smak och hur mycket bonusfunktioner man önskar.

De flesta som lämnat kommentarer tycker att det är 810:an som gäller men de andra varianterna har också förespråkare.

För att ytterligare försvåra valet har bror nu lagt in en väldigt positiv utvärdering av O-Synce.

Det svåra är att jag är bortskämd med analysmöjligheterna som finns inom Polar, och det verkar inte andra märken nå upp till.

Sambon har en Garmin om än inte någon av de modeller som nämns ovan. Det har gjort att jag tittat lite på programvaran för uppladdning av träningarna och den känns inte alls lika bra som Polars. Det verkar inte heller som att O-Synces programvara är på topp, något som också bror nämner vilken precis som jag tidigare kört med Polar.

Jag tilltalas av snabbheten och den väldiga enkelheten som beskrivs gällande 810:an, samtidigt kanske den har många onödiga funktioner och är dessutom klart dyrast. Samtidigt är det ju roligt med det lilla extra - förutsatt att det används.

Att kunna ladda träningar utan internetuppkoppling kan vara fördelaktigt, vilket O-Synce använder. Visst finns internet mest överallt, men det finns undantag. Framför allt utomlands.

Hur är det med Garminprodukterna? Kan redan inladdade träningar analyseras och tittas på utan internetuppkoppling? Jag vet inte, kanske någon av er har koll?

Samtidigt kan man förstås vända på detta resonemang och lyfta fram nackdelen att vara låst till en särskild dator för att ladda upp sina träningar medan ex Garmins lösning är mer fri så länge du har en internetuppkoppling.

Om jag sammanfattar. Finns det något annat bra alternativ än dessa tre modeller, eller är det dessa alternativ jag väljer mellan?

Ni som förespråkar något annat än Edge 810 spelar då priset in eller är det av andra anledningar ni är så positiva. Ni som förespråkar Edge 810 är det mest för roliga funktioner man ändå kanske inte använder, eller att ni alltid tycker att man ska ha det värsta? Eller finns andra tydliga argument. Finns något argument för Edge 810 i förhållande till de andra om man mest kanske använder kartfunktionen några veckor utomlands, i övrigt inte?

Ja, som ni ser - Bara en massa frågor. Nu hoppas jag på många tydliga svar....

20 kommentarer:

  1. Jag börjarde med att bestämma mig för ifall jag hade behov av kartfunktion eller inte och kom fram till att jag inte hade det då jag skulle använda den ett fåtal gånger per år. Enda gången i fjol jag känner att det kunde ha varit bra var när vi lite vilse i San Bartolome.

    När jag känner att jag inte har behovet av kartfunktionen tycker jag inte det var motiverat med typ dubbla priset. Får jag för mig att i framtiden göra en randonee-satsning kanske behovet blir ett annat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man helt bortser från priset är din bedömning fortfarande att den enda avgörande skillnaden är kartdelen?

      Radera
    2. Jag har inte utvärderat 810:an in i minsta detalj men kartan är ju den största skillnaden. Större skärm har den ju också men då tar den ju mer vind också ;-)

      Sedan kunde jag inte bortse ifrån pris då jag betalade ca 1500 kr för min att jämföra med typ 4-5 tkr för 810:an. Hade någon annan betalat så hade jag kanske valt 810:an

      Läs denna om du inte redan gjort det: http://www.dcrainmaker.com/2013/01/garmin-edge-810-in-depth-review.html

      Alla produkter är bra så jag tror du blir nöjd va du än väljer.

      Radera
    3. 1500 var billigt. Jag har inte hittat så billiga priser. Jag har dock sett att prisskillnaden är stor.

      Radera
    4. 180€ på bike24. Blir iofs 1584 med 8,80 i växelkurs

      Radera
    5. Det var ett riktigt bra pris. Värt att fundera kring.

      Radera
  2. Mio har rätt fina datorer också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilka för- och nackdelar har de. Har du, eller känner du någon som har en sådan? Finns någon avgörande del som skulle göra att man bör välja Mio?

      Radera
    2. Dom är rätt lik Garmindatorerna, har en kompis som kör med dom och han är nöjd. Nackdelen mot polar är ju att dom måste laddas hela tiden... Kör själv Polar och nu i vinter testar jag en Garmin edge 510. Ville också ha nått som funkar med ANT+... Den funkar helt ok, saknar inte kartfuktionen..
      //Samuel

      Radera
  3. Tydliga svar? Lycka till! ;)

    Anledningen till att jag väljer 810 före 510 är dels att den rymmer fler rutor per fönster (10), 500an rymde sex rutor, 510an vet jag inte.
    Men den kanske huvudsakliga anledningen är att jag ALDRIG ångrat att jag köpt det dyrare av två alternativ, men OFTA ångrat ett billigare köp... Jag vet t.ex några som gått från 500 till 800/810, men ingen som gått andra hållet - det säger kanske något...?

    Ang analys kan jag bara hålla med, Polars är riktigt bra och lättarbetat, och jag saknar det. Jag kör nu Training Peaks, mest för att det klarar både Polar och Garmin. Där finns analysmöjligheter som vida överstiger min kompetens och det fungerar offline (jag har inte den webbaserade). Ang analysprogram finns det dock utrymme för en helt egen tråd. Eller två.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för bra synpunkter. Kör du då premiumversionen i Training Peaks?

      Radera
    2. Jag säger bara Golden Cheetah - gratis och bra!

      Radera
    3. Det låter som den gyllene apan?! Kanske kan vara bra ändå. Ska se om jag hittar det på nätet.

      Radera
    4. Okej. Jag börjar med att söka på nätet vad google är, och sedan skriver jag gyllene apan - Det borde ge träff....

      Radera
    5. Jag kör WKO+ 3.0, vet inte om det besvarar frågan :)
      Har aldrig själv testat Golden Cheetah, men jag har hört mycket bra om det.

      Radera
    6. Tack Per för alla dina synpunkter och tankar. Nu ska jag fundera ett slag innan jag slår till.

      Radera
  4. Samma funderingar som dig, Tomas. Återkom med ditt beslut o hur du motiverar det.

    SvaraRadera
  5. ...och vad blev det?

    SvaraRadera