onsdag 15 januari 2014

Störande vad dålig

Hur länge ska problemen kvarstå? Kommer det någonsin att bli helt bra? Mina tidigare tankar var ca 10 månader och JA. Nu tänker jag Evigheter - Nej.

Det handlar alltså om min vänstra vad som drabbades av en rejäl muskelbristning i oktober 2012. Denna skada ledde till ett längre träningsuppehåll, senare rehab och därefter skedde all cykling med kinesiotape och stödstrumpa. Ju längre tiden gick desto bättre blev det. Jag kunde efter ca 7 månader sluta med stödstrumpa och efter 8-9 månader med kinesiotape. Från juni 2013 har jag kunnat cykla obehindrat och har bara vid enstaka tillfällen känt av vaden.
 


Nu har jag kört på och inte haft några problem alls, men jag har fortfarande inte ägnat mig åt någon annan idrott än cykling. Jag har alltså inte spelat någon innebandy som jag aktivt brukar träna, jag har inte heller ens joggat.

Som jag tidigare skrivit tränar jag i dag sonens innebandylag födda -05. Förra veckan var jag med och joggade på spelet (ca 10 minuter). Efteråt kändes det lite i vaden. Idag hade vi åter träning. Jag joggade för att visa några övningar, direkt började vaden protestera. Nu sitter jag hemma och känner att vaden inte mår bra.

Vad liknar detta??

Det är nog bara att inse att man är riktigt gammal, och att kroppen inte kan läka. Jag får nog då också acceptera att det inom överskådlig tid inte kommer att vara möjligt att ägna mig åt någon som helst aktivitet där man joggar/springer. Sjukt frustrerande att man nu är begränsad på detta sätt.

Otroligt skönt dock att just cykling är den sport som brukar fungera vid vadskador. Nu hoppas jag dock bara att mina känningar i vaden inte ska begränsa cykelträningen närmsta tiden. Det vore ju inte vidare positivt. Framför allt då det snart är dags för GC.

6 kommentarer:

  1. Aj då! Stretchar du vaden nått Tomas?
    Jag frågar för som jag skrivit om så var det just höger vad som
    djäklades för mig och då fick jag av sjukgymnasten två stretchövningar att utföra och dem
    kör jag nästan efter varje pass faktiskt!
    Stetchar både vad- och inre vadmuskeln(soleus)
    http://www.therapeuticassociates.com/wp-content/uploads/CalfStretches1.gif
    Nått sånt ungefär! Sen dess har jag klarat mina vader bra.
    Ja sen försöker jag massera vaderan kontinuerligt också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes. Fick ett rehabprogram när min vadmuskel i princip var av. Den innehåll de övningar du hänvisar till, tåhävningar och mkt annat. Kör fortfarande stretching, och vaden har varit okej på slutet så länge jag "bara" cyklar. Dock verkar själva muskeln inte vara helt läkt för löpning. Jag kör också massage etc. Med andra ord - det är nog bara att acceptera att jag måste sköta mig för att kunna cykla, och annat fungerar inte även om jag sköter mig.

      Radera
  2. Svar
    1. Är lite svårt med träningsmöjligheterna. Dessutom gillar jag inte kyla, och det bygger ingen vidare kondition, så jag får tacka för tipset men tacka nej.

      Radera
  3. Nää! Håll dig till cykeln Tomas! Tror det är bäst jag ;-)
    Möjligen soffrodel då men inte utomhus aldrig i livet. För kallt!
    Dessutom, det ser ju fan farligt ut... Fort går det också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi skippar nog rodeln. Kallt och farligt. Jag gör som du säger - fokuserar på cykeln.

      Radera