fredag 2 juni 2017

Stockholm 4-dagars: Kringeltempot är rekat

Ja, då har jag suttit i bil i ganska många timmar och till slut stod det Södertälje på en skylt.

Här ska i morgon nästa deltävling i Sverigecupen äga rum, och det är också första deltävlingen i Stockholm 4-dagars.

Vi inleder alltså dessa fyra dagar med Kringeltempot i Södertälje. I fjol hölls denna tävling på en mest rak och platt bana. Kanske inte så rolig, men goda förutsättningar för mig och resultatet blev också bra.

I år är det vägarbete på den ordinarie banan, och jag hade fått höra att den nya banan nu var kort, men teknisk och kuperad.

Jag började med att köra igenom banan med bilen innan jag checkade in på hotellet, och det kändes helt klart som att detta skulle bli svårt rent resultatmässigt.

Incheckning och inbärning av alla grejer från bilen.

Jag bor bara ca 5 km från starten, så jag hoppade sedan på tempohojen och cyklade till starten. Ja, sedan rullade jag igenom hela sträckan som inte var lång, bara 17 km. Det kommer då istället innebära att det krävs ännu mer tryck för att hänga med. Alltså ännu jobbigare än vanligt, men under kortare tid.

Hur var det då?

Ja, det svängde en hel del. Inte så mycket att det blev tekniskt, men däremot så pass mycket att det inte skulle gå att borra ned huvudet och bara trycka på. Provar jag det lär jag hamna i skogen.

Kuperat? Ja, det är samma sak där. Det händer något hela tiden, och det går inte bara att mata på. Två lite längre stigningar, vilket gynnar de lite lättare cyklisterna. I övrigt inte så långa stigningar, så det handlar om att orka hålla tryck hela vägen upp och över hela krönen.

Sammanfattningen är att banan kändes mycket rolig att cykla då det händer något hela tiden. Sedan är den nog inte optimal för mitt resultat, men jag lovar jag ska göra vad jag kan och gasa på.

Nyss kom startlistan och jag startar så sent som 13.53. Det är också deltagarrekord och samtidigt är konkurrensen den hårdaste hittills i år.

Kroppen kändes i alla fall ganska bra i kväll och jag hoppas jag får med mig den känslan till i morgon och att även den mentala styrkan finns där. Om det blir så hoppas jag det blir roligt både vad gäller cykling och resultat.

2 kommentarer: