söndag 28 maj 2017

Vännästrampetrundan i kyla och vind - hyfsat tryck i pedalerna

Visst hade jag gärna varit nere i Vänersborg på Sverigecupen. Både för att det är roligt med lopp, för att jag gärna hade samlat lite poäng till cupen och för att vädret i södern är toppen.

Samtidigt har det varit både bra och skönt att ha en långhelg med familjen där jag också fått till lite träning.

Idag var vi fem cyklister i Vännäs CK som bestämt oss för att cykla Vännästrampetrundan.

Istället för 29 plus hade vi visst valt att bo i Norrland. Här serverades plus 8, moln och rejäla vindar.
Till en början var det faktiskt ganska så kallt, och jag frös en del.

Vi började våra första 55 km mot Nordmaling och sedan vidare till Olofsfors där det var fikastopp.

Intensiteten var till en början lugn och kontrollerad. Vinden var dock lite klurig.

Jag bestämde mig för en längre förning på MAF-intensitet efter ca 45 minuters cykling. Tog därför en förning på 20 minuter. Den landade på 297 watt och en snittpuls på 141.

Efter 17 minuter var det dags för förning igen och nu närmade sig fikat.
Denna gång blev det lite mer MAF. 13 minuter på 311 watt med en snittpuls på 140.

Så var vi framme vid Café Anno, och vi tog ett längre stopp för fika
Det bjöds på både det ena och det andra. Själv nöjde jag mig med ofantliga mängder med kaffe och proteinbars.
Så rullade vi vidare mot Bjurholm. Till en början gick det lugnt, men sedan blev det lite bättre tryck.

Från Nordmaling är det mest slakmota hela vägen, så det kan bli lönnjobbigt. 
Vi sa det skulle bli lite bättre tryck nu en stund och när det så var dags för min nästa förning tryckte jag på riktigt bra. 371 watt i 12 minuter.
Vid nästa förning råkade jag spränga klungan, så sedan rullade vi lite lugnare en stund.

Framme i Bjurholm blev det ett tekniskt stopp innan vi vände mot Vännäs. Ca 30 km kvar och en del höjdmeter. Det började nu bli tufft i klungan, så när det trycktes på lite för mycket uppför tappades hjul här och där.

Jag bestämde mig därför för att låta de som ville trycka på lite mer, så hjälpte jag övriga med att ta det lugnare uppför och sedan bombade jag utför. Då kunde de hänga på hjul och snabbt var vi också i kapp de som stuckit i väg.

Jag hade nu fått lite blodad tand, så det blev 30 minuter i front där det trycktes på rejält utför. Snittet lanade på 334 watt och ett snitt på 41,3 km/h. Ca 100 watt högre effekt utför än uppför. Lite Vätternrundacykling alltså. Skoj när det rullar på lite.
Efter 126 km var vi så tillbaka i Vännäs och vi tackade varandra för en trevlig tur som var full av både lugn cykling, många trevliga samtal och en hel del tryck i pedalerna. Trevligt och givande alltså.

Ja, vädret blev lite bättre efter kyla, regn och vind. Mot slutet hela 14 grader och moln. Det blir inte bättre här i norr.

Vad gäller min nya hjälm - Uvex ADAero som jag nu testade på en första långtur är mitt första intryck att den är skön, väldigt ventilerad och att den i alla fall känns snabb. Återkommer med ett mer utförligt omdöme när jag provat lite mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar