lördag 14 juli 2018

Vännästrampet 2018 - I morgon smäller det

I morgon går Vännästrampet 2018 av stapeln. Det är den 8 upplagan sedan första gången 2011, och det finns verkligen alla förutsättningar för en bra dag.

Vi bjuder som vanligt på fin miljö och fina kuperade vägar. Nu är dessutom vägen nylagd från Nordmaling till Bjurholm vilket innebär 50 km med perfekt asfalt. Övrig asfalt är också bra förutom en liten bit i början av loppet där den är lite sämre.

Vädret ser också ut att bli toppen. Till och med kanske lite väl varmt. Det ryktas om 28-30 grader i skuggan!

Det blir alltså viktigt att alla deltagare äter och dricker ordentligt, så blir färden trevligare. Vi har som vanligt en vätskekontroll i Nordmaling där du bör ta chansen att fylla på vätska om du inte har lastat på cykel och kropp rejält redan vid starten.

Idag har jag och bror satt banan. Skyltar är uppsatta och vägar är målade med pilar.

Totalt väntar ca 120 km cykling från Vännäs till Nordmaling och via Bjurholm tillbaka till Vännäs. Målgången 2 km upp på Pengsjölia.

Vi har haft deltagarrekord varje år sedan starten 2011, och visst hoppas vi på att slå ett nytt rekord i morgon. Många är säkert bortresta så här i semestertider, men samtidigt hoppas vi på att många nyttjar tillfället att åka till oss som en liten semestertripp.

Både jag och Katten ska cykla i morgon. Katten cyklar med sina cykelkompisar från Women By Bike och jag ska försöka cykla med tätgruppen.

Jag har ingen tävling innan Nordiska Mästerskapen i augusti, så då passar morgondagen bra för en tävlingsträning. Det innebär för mig att jag inte gjort några särskilda förberedelser eller haft en plan för att ha fräscha ben och stark kropp. Huvudfokus är att köra mig trött och inte en framskjuten placering. Det innebär att jag inte planerar att köra strategiskt för placering utan mer hårt och då får vi se vad det innebär för när jag kommer i mål. Förhoppningsvis innebär en bra genomkörare att formen får en skjuts.

Hoppas fler är intresserade av att köra aktivt så det inte blir långtråkigt och händelsefattigt.

Rent allmänt hoppas jag på att vi får se alla typer av cyklister med olika typer av målsättningar och många glada miner. Om det tar 3.5 timme eller kanske 5 timmar spelar ingen roll bara cyklisten har en bra dag.

Jag och bror kommer att vara först på plats i morgon för att sköta sekretariatet och vi blir sist kvar för att samla ihop efter fikat som vi bjuder på efter loppet. Sedan hoppas vi att tiden däremellan blir riktigt trevlig.

Ja, vi kommer också att ha prisutdelning i samband med fikat.

På förhand tackar jag alla funktionärer som hjälper till att göra Vännästrampet möjligt och den publik som finns efter vägen och peppar. Ja, sedan är varje cyklist viktig för att göra Vännästrampet till ett riktigt bra och uppskattat lopp. Välkomna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar