tisdag 10 juli 2018

Först ensam och sedan bara två - men lite hårt bjöd vi på

Idag har sonen följt med mormor och Rolf till Holmön, så jag har varit ensam och övergiven då Katten sedan snart en vecka är på semester med sin syster.

Vad ägnade jag då dagen åt? Ja, det blev lite städning på morgonen och sedan njutarrunda med hojen. En lugn timme med en trevlig podd och ca 25 grader i luften. Trevligt var ordet.

Senare stod det mat, lite mer städande och fixande och Tour de France på programmet.

Så i kväll var det dags för Vännäs CK:s tisdagsträning. Jag vet inte riktigt vad det berodde på då vi brukar vara många, men kanske var det värmen? Eller så var det fotbollen? Kanske behövde många vila inför söndagens Vännästrampet, eller var många bortresta?

Ja, hur som helst blev det bara jag och Christoffer ikväll. Det var dock inte så bara. Christoffer ville bli trött och han fick då bestämma upplägg på träningen. För egen del var det bra att kolla om kroppen kan ta i och må bra efteråt. Det var ju länge sedan jag matade på.

Vi rullade lugnt i 10 km, sedan partempo i 5 km. Därefter bra tryck uppför Hössjöberget från Gräsmyrhållet. Sedan fortsatte jag mata på utför med samma effekt som uppför.

Lugnt en stund och sedan tryckte vi på ganska så hårt på platten. Nu cyklandes bredvid varandra.

Framme i Rödtjärnsberget ganska bra tryck igen. Sedan ville Christoffer lägga till Överbodabacken som bonus. Inte hela vägen, men däremot rejält hårt. Tre gånger skulle det vara. Det innebar ca 2 minuter varje gång.

Det kändes bättre och bättre, och den sista tryckte jag lite hårdare. Men då kändes det att det ändå saknades en hel del.

4 orsaker till det är att kroppen har varit krasslig, att jag går med energiunderskott varje dag, att jag nu tränat ganska mycket sista veckan, och att jag inte haft så många hårda pass de sista veckorna.

Måendet är dock på väg åt rätt håll, hoppas det fortsätter så. Energiunderskottet är medvetet och förhoppningsvis kontrollerat och när det trycks på med mer energi hoppas jag kroppen svarar. Sedan är det förstås rimligt att bli sliten då jag nu höjer träningsmängden efter väldigt lite träning och slutligen är det inte mycket att göra åt att jag inte kunnat träna som jag velat då kroppen inte mått på topp.

Men det blev i alla fall en bra träning idag och vi hade skoj. Viktigast nu är att kroppen inte reagerar negativt på dagens pass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar