lördag 25 juni 2016

Ny cykel - Cannondale Supersix Evo Hi Mod etap

I förrgår berättade jag att jag fått en ny vän och ni skulle gissa vilken cykel jag köpt. Det har kommit in en mängd gissningar och tankar om vad jag borde ha köpt.  Ja, det finns helt klart många tankar och idéer om cyklar, och en hel del fräscha "monster" på marknaden. Vad jag kan se är ni två som gissat i stort sett rätt. Henrik Marviq och Mikael Lugnegård. Dvs rätt ram, men ingen har specificerat vilken typ. Men bra gissat. Ni övriga har visat mig många fina cyklar som också helt klart är bra.

Det som är viktigt är att den cykel du köper passar dina syften och vad du förväntar dig av en cykel. Sedan är vi ju alla olika som människor och hur vi fungerar, och därför kan olika cyklar vara olika bra beroende på vem som cyklar.

Allra viktigast är dock enligt min bedömning att du brinner för din cykel, tänker att den är riktigt bra och att du tycker att den är den bästa för dig. Känslan är alltså viktigare än fakta enligt mig. Däremot behövs båda för att det ska gå riktigt bra om du ska mäta dig mot andra.

Efter en hel del funderande landade det vid ett beslut för min del. Ett beslut som jag så här initialt känner mig nöjd med. Sedan behöver förstås vårt förhållande utvecklas och vi ger varandra tid. Först därefter vet vi om vi hör ihop.

Häromdagen hämtade jag så ut min nya cykel som jag köpt på Team Sportia Umeå. Jag har ju tidigare kört med Canyon, vilket varit bra. Nu tänker jag att som många av er tidigare skrivit om - utvärdera fördelen av att handla lokalt och ha närhet till säljaren och servicen. Jag har servat mina cyklar på Team Sportia på slutet och de har varit snabba med bra service. Det är som jag ser det en viktig faktor. Vi som cyklar mycket har ju inget tålamod med att cyklar är på service. De ska bara in och vända.
Här är så min nya pärla. Jag lär ju synas i alla fall. Den är färgglad och enligt mig snygg. Vissa av er kanske tycker den är väl färgglad, men jag är nöjd. Jag brukar ju alltid matcha cykeln mot cykelkläderna och nu är matchningen sådär, men det känns bra. 

Vad är nu då detta för cykel? Min nya cykel är en Cannondale Supersix Evo Hi Mod av 2017 års modell. Färgen kallas Acid Red.

Det är för övrigt en intressant färg. Lite som en kameleont. Beroende på omgivningen är känslan att den är allt i från klarröd, ljusröd till orange.
Jag har provkört min nya Cannondale och förutom att den är mycket lättare än min tidigare cykel känns den också mycket rapp. Upplevelsen är att cykeln svarar omgående och det känns som effekten verkligen trycks ned i vägen och att ingen onödig energi försvinner. Det känns också som att jag kommer att få till en riktigt bra sittställning på hojen som motverkar luftmotstånd. 
Jag känner också i kurvtagningen att den är mjukare och mer direkt än min Canyon, vilket förhoppningsvis gynnar mig på GP:n mm. Kanske kommer jag då också rent allmänt våga mer även i vanliga landsvägslopp?

Jag kan också konstatera att cykeln sväljer ojämnheter på vägen på ett mycket fint sätt, dock utan att på något sätt kännas mjuk. 
Ja, känslan är hittills att allt jag sökt hos en cykel finns i denna Cannondale. Sedan har jag ännu inte provat den i skarpt läge på tävling etc, så jag vet ännu inte om känslan och sanningen är densamma. Här har vi nog inte ett tydligt svar förrän om minst en månad.

I förrgår monterades en Stages effektmätare på cykeln och jag han ut och prova lite och det kändes bra. Det blev bra wattsiffror och fart där jag tryckte på. Sedan hur det är i relation till annat får jag vänta med att ha en åsikt tills jag provat lite mer.
Det är rent allmänt mycket som är spännande och nytt med denna cykel. Förutom att jag inte tidigare provat Cannondale, så sitter det Sram på cykeln vilket också är helt nytt. Jag får dessutom möjlighet att prova deras nya elektroniska växlar Sram etap, vilket är en trådlös variant. Du växlar upp med höger hand, ned med vänster hand och ska du byta klinga trycker du med båda händerna samtidigt. Växlingen är tänkt att efterlikna sådan som används i bilracing. Av det jag provat hittills verkar det vara fina grejer och fungera bra.

Jag ägnade slutet av midsommarafton åt att fundera kring hur jag skulle montera spurtknapparna som hör ihop med Sram etap. Jag kom ganska snabbt fram till att själva monteringen var mycket lätt och snabb. Det svåra var att hitta exakt rätt placering just för mig. En placering som känns naturlig och fungerar när jag är nere i bocken under längre tid. Dvs placeringen ska inte störa eller skapa obehag och det ska vara möjligt att växla på ett bra sätt. Sedan ska de sitta rätt för själva spurten och utifrån hur jag då håller styret etc. Ska jag växla med pekfingret eller insidan av tummen? Vilken vinkel blir bäst? Hur högt ska den sitta? Många frågor och inga säkra svar. Huvudtanken är ju att du inte ska behöva flytta handen och fundera kring växlingen samtidigt som du maxar effekten.


Allt detta funderande och provande gjorde att det tog två timmar innan jag hittade en placering av spurtknapparna jag just nu tror kan vara bra. Än så länge har jag dock bara monterat den högre där du växlar upp i spurten. Jag vill känna att den känns bra innan jag monterar den andra, för att eventuellt behöva göra om båda. Ska bli spännande att se hur bra det är med spurtknappar och om jag lyckats få den på plats på "rätt" ställe.
Jag har ju som ni också vet inhandlat nya hjul till hojen. På alla bilder ovan är det originalhjulen på, men nu har mina nya Tune Schwarzbrenner 38T åkt på och det ser det ut så här. På bilden kanske det syns att cykeln är en kameleont? Lite rödare här.

Mycket spännande att prova och upptäcka är det helt klart.

Sedan några dagar har jag arbetat jag med sittställningen, så att jag ska få till den på ett bra sätt. Jag har under många år haft problem med mina knän och är mycket känslig för bara en liten justering av vinklar etc. Då alla cyklar har olika geometri tar det tid att hitta det bästa för kroppen. Sedan handlar det också förstås om invänjning. Men jag får räkna med en del känningar i knäna innan jag är helt på banan. Så var det vid mitt förra cykelbyte och så kommer det att vara nu. Känns det hyfsat redan inom några dagar gör nog cykeln tävlingspremiär redan nästa helg på Gottne linjelopp som ingår i Sverigecupen.

Jag hoppas och tror att det med min nya Cannondale Supersix Evo Hi Mod etap blir som med min Canyon Speedmax i temoploppen. Det vill säga att jag i alla fall inte kan skylla på cykeln. Går det inte bra beror det i alla fall inte på cykeln.

Jag återkommer när jag provat cykeln lite mer ordentligt.

Idag blir det dock inget test på min nya Cannondale förutom möjligen en extremt kort runda för att kolla om spurtknapparna sitter rätt. Istället blir det först en kortare runda med sonen och sambon och sedan ska tempohojen luftas.

8 kommentarer:

  1. Grattis till att blivit Cannondale ägare, har varit mkt nöjd med min hoj.
    /Fredrik

    SvaraRadera
  2. Ojojoj Tomas! En hoj att drömma om! Den var snygg...
    Hoppas den uppfyller alla dina förväntningar.
    Kör hårt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blir skarpt läge till helgen. Men sedan handlar det förstås främst om cyklisten.

      Radera
  3. Cykeln skulle sitta fint i skyltfönstret till en godisaffär! Tyvärr kostar den fyrfaldigt (och lite till) så mycket som min nya begagnade cykel - men jag är ändå jättenöjd med min Aeroad, modell äldre.

    Slit din nya hoj med hälsan! Det ämnar jag göra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den sitter nog lite bättre ute på vägarna. En Aeroad är en fin hoj. Sedan är det viktiga att man trivs med hojen och att den passar de syften man har. Det ska jag göra.

      Radera