söndag 23 september 2018

Att röra på sig efter lång vila

Jag har tränat! I vanliga fall hade det inte varit en grej, men nu har jag rullat tummarna i två veckor och då är det förstås en stor sak.

I vanliga fall tränar jag i snitt ca 2 timmar per dag och det innebär att på 2 veckor skulle det bli 25-30 timmars träning. Nu har jag i stället inte tränat alls.

Under dessa två veckor har jag inte heller genomfört någon vardagsmotion. Inga promenader och inget annat som påverkar hälsan positivt.

För att krydda det hela har jag också ätit lite extra.

Men så idag blev det träning. Tjäder, Helmersson och jag tog en distansrunda på ca 110 km med ett fikastopp på mitten.

Nog kändes det att jag inte tränat på ett bra tag. Formen var som bortblåst. Bortblåsta blev vi också då det var väldigt starka vindar.

Ena stunden närmare 50 km/h och sedan ca 25 km/h och då med samma intensitet.

Värmen är också bortblåst, så ca 11 grader idag.

Det blev en trevlig dag med fin cykling. Sedan är det alltid lite frustrerande då pulsen är så hög att man skulle kunna tro att cykeldatorn är trasig, men så blir det när du inte tränat på ett tag.

Vi tog ett extra långt fikastopp då vi hade så mycket spännande att prata om. Sedan iväg igen. Sista 50 km bjöd på motvind så det tog en del på kropp och knopp.

Jag kunde skriva in 3,5 timmar i träningsdagboken vilket var välbehövligt efter all utebliven träning på slutet. Snittpulsen var hög, snitteffekten låg.

Nu ska jag på konferens i tre dagar, så jag räknar med att träningen åter havererar innan den ens är lagad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar