tisdag 5 februari 2013

Sjuk och tuffa frågor

Efter fem vilodagar från trainern, orsakade av Bett-mässa i London var tanken att det skulle bli en vecka fylld av träning. Av det blir- inget, noll, zero.

Arbetsmässigt blev slutet av förra veckan, denna vecka och säkert flera veckor framöver väldigt hektiska och tuffa då jag i min roll som Barn- och utbildningschef i Vännäs tillsammans med vår förvaltning fått i uppdrag att till kommande Kommunstyrelse och Kommunfullmäktige bedöma vilka konsekvenser en skolnedläggning av våra byaskolor Bråns skola, Pengsjö skola och Tväråbäcks skola skulle få.

Detta är verkligen tuffa och svåra frågor som berör, påverkar och engagerar många människor. Att vara tjänsteman mitt i detta är en inte helt tacksam uppgift, då varje ord och mening granskas under lupp. Förutom själva konsekvensbeskrivningen tillkommer dessutom också mycket arbete med extra möten/träffar, fler underlag som ska tas fram och material (som både kan beröra denna fråga och andra) som olika personer vill få ut för att granska vår verksamhet.Jag är fullt medveten om att detta ingår i mitt arbete, att det är bra för demokratin och att det är fullt rimligt att det blir på detta sätt, men självklart är det svårt att inte påverkas som person.

Jag känner mig dock trygg med att både jag och min personal är sakliga och gör vårt allra bästa. Jag är också medveten om att trots detta kan jag i dessa frågor aldrig undvika kritik och ifrågasättanden. Jag hoppas bara att jag då får kritik i min tjänstemannaroll och inte som person.

Förutom det arbetsmässiga har jag nu drabbats av en rejäl förkylning, som nog håller i sig minst veckan ut, troligtvis längre. Det känns som att det var ett dåligt läge för detta, men i och för sig har jag aldrig fått en förkylning och tyckt den kommer bra i tiden.

Förutom en tuff arbetssituation och en egen förkylning har Melvin som lök på laxen drabbats av öroninflammation och en ännu värre förkylning än mig. Han är helt utslagen och orkar ingenting. I går kväll var smärtorna i örat riktigt stora, i dag är trots allt smärtan mindre. Febern är dock kvar.

Värst är det dock för Tova som åter ligger på sjukhus. Hon har drabbats av en riktigt tuff lunginflammation med påföljande andningssvårigheter. Tova åkte in på sjukhuset i söndags och blir nog kvar ett tag till. Tova är fantastiskt tapper och stark, starkare än oss andra.

Ja det är lite så att tillvaron känns lite övermäktig just nu. I alla fall kan vi konstatera att ingen träning ägt rum på en vecka och nästa träningspass ligger en bra bit bort......

4 kommentarer:

  1. Ni har det verkligen tufft! Jag skulle så gärna vilja underlätta för er men det är inte lätt!

    SvaraRadera
  2. Ja riktigt tuff.

    Tyvärr är det väl så att många i många fall ha svårt att skilja på sak och person. Hoppas att folk kan göra det i detta fall.

    Förkylningen som kommer lägligt finns nog inte.

    SvaraRadera
  3. Instämmer i det Joakim skrivit!

    SvaraRadera
  4. Vi får hoppas på det.

    För övrigt har nu förkylningen utökat sin ledning. Feberfrossa, ont i kroppen och halsen mm. Förkylning på uppgång - jag på nedgång

    SvaraRadera