fredag 24 april 2015

Mallorca 2015 - Sammanfattning och bildkavalkad

Inför sista cykelrundan på sista cykelveckan tog vi ett klubbfoto. Micke saknas på bilden, alla andra var med.
Ett riktigt trevligt och starkt gäng från Vännäs CK
Så var den sista cykeldagen på Mallorca genomförd, åtminstone för denna gång.

Sammantaget blev det en riktigt bra resa på alla de sätt. Det var fantastiskt väder under i stort sett alla dagar, miljön på Mallorca är något utöver det vanliga, det blev väldigt många timmars cykling och rejält med klättringar.
Jag han med tre olika rum på Hotell Arenas. Utsikten från veckan med Katten var riktigt fin
Sedan hade jag riktigt trevligt sällskap med många givande samtal och gemenskap i cyklingen. Hotellet var till belåtenhet och vid sidan om cyklingen hade vi det bra.
Port de Soller - Ett riktigt trevligt ställe.
Första veckan var jag med Katten och vi han med att besöka såväl kloster på toppar, trampa efter den bergiga västkusten, besöka kustorter som att fika i Petra.
Canyon Aeroad och jag uppe i bergen
Ett av många fika med Katten
Ny Polar V650. Hade kvar min förra klocka första dagarna som backup och till höger en lånad cykeldator från bror för att mäta effekt via min nya Stages Power. Vecka två tog jag bort min gamla Polar 800cx och när Vännäs CK kom hade bror sålt sin cykeldator till Klas, så då var endast min V650 kvar. Den har fungerat bra, men självklart är jag lite sur över att den ännu inte fungerar mot min stages.

Klättring

Från Can Pastilla en morgon. Kö med cyklister innan det blev fri fart. Katten ändå nöjd

Efter många timmars cykling är det gott med lite tilltugg
Med Katten blev det fem dagars trevlig cykling och en vilodag då besökte Palma. Att med sin sambo ha ett gemensamt intresse och att tillsammans kunna besöka olika delar av ön med cykel är verkligen en ynnest. Totalt trampade vi på i 26 timmar, och övrig tid blev det fika, lunch och annat i mysiga miljöer.
För första gången hittade jag lite Pavé på ön
När Katten åkte hem hade jag fyra dagar då jag var själv. Då blev det en hel del arbete, service av cykel, vilodag, men även en del cykling. Jag var bland annat ute och kollade lite nya vägdragningar under två dagar och den tredje dagen körde jag ett tempopass. Dag fyra var vilodag.
Riktigt smal väg

Inför sista veckan blev det lite tvätt, så jag skulle ha rena fräscha Vännäs CK:kläder

Sedan dök 12 kamrater från Vännäs CK upp på ön. Vi genomförde in likartad resa år 2014 som då var riktigt lyckad. Alla som var med då var med även i år, men i år hade vi ytterligare 3 personer som hängde med. Det är en del arbete med att rodda denna resa från början till slut, men det ger så mycket att det är värt det.
Varje morgon var det samling utanför hotellet

Under de sju dagarna vi hade kvar på ön hade vi planerat in färdiga turer varje dag. Sedan var det upp till var och en hur många turer man deltog på. De flesta cyklade fem eller sex dagar. Någon lite mindre. Jag och Helmersson, utmanande våra kroppar genom att köra på varje dag.

Den första dagen tog vi alla en tur till Randa. Dag två trampade vi igenom hela ön från söder upp till Cap de Fermentor i norr. Det innebar ca 20 mil och 2000 höjdmeter.
För att ta sig till Cap de Fermentor behöver man i klättringen cykla igenom en mörk tunnel
Fin utsikt vid klättringen upp till Fermentor
Ännu finare utsikt vid klättringen
Bättre att ta cykeln istället för bilen upp till Cap de Fermentor

Den tredje dagen hade alla vilodag utom jag, Helmersson och Micke som vilat dag två. Då blev det en lugn platt runda i inlandet.

Några punkteringar även i år, även om det var många färre än 2014

Fokuserade i klättringarna
 Dag fyra var det dags för ytterligare en rejäl runda då vi tog oss till och från Sa Calobra. En riktigt spektakulär runda med många bra klättringar med Sa Calobra som en fin bonus. Det blev nästan 16 mil och nära 3000 höjdmeter.
Sa Calobras serpentiner. På vägen ner inser man vad som väntar

Uppför Sa Calobra är det en rejäl klättring.
 Dag fem blev det mest plattåkning när vi trampade till Sant Salvador, ett kloster som ligger på en topp. En rejäl klättring upp. Detta var det enda ställe under resan som jag inte tidigare besökt, och det var verkligen värt det. Riktigt fint. Drygt 12 mil och 900 höjdmeter.

Fin natur finns det gott om. I bakgrunden Sant Salvador
På toppen av Sant Salvador

Världsmästartröjor i Sant Salvadorklostret
 Dag sx trampade vi på fina små vägar till Petra. Vi lade drygt 11 mil till kontot och 750 höjdmeter.
Fika i Petra

Naturen i närheten av Petra är fin

Sedan var det bara en dag kvar och då trampade vi i bergen vid västkusten. De flesta började nu bli lite sega, men alla kämpade på bra. Denna dag trampade vi drygt 13 mil och 2200 höjdmeter.
Inte fel att cykla med sådan utsikt.
 Jag som cyklade alla pass under veckan fick ihop 906 km, 9600 höjdmeter och 35 timmars träning. För de som cyklade sex dagar blev det 810 km, 9000 höjdmeter och drygt 31 timmar.

I förhållande till 2014 års VCK:resa blev det för mig denna gång 200 höjdmeter och drygt 2 timmar mer.

För hela resan fick jag ihop 68 träningstimmar, 17.000 höjdmeter och 1710 km.
Inte heller denna utsikt är helt pjåkig
 Formen kändes under hela resan riktigt bra och jag kände mig stark. Visst blev snittfarten väldigt låg, men när jag tryckte på i klättringarna svarade kroppen som jag ville. Helt klart var formen i år bättre än vid motsvarande resa i fjol. Det kan jag också se genom att jag i alla klättringar trampat fortare än i fjol, och många gånger med lägre snittpuls. Nu hoppas jag att jag ges möjlighet att bygga vidare på den goda formen och att inte sjukdomar, skador eller annat sätter punkt för detta.
Ett av många tekniska stopp