torsdag 12 oktober 2017

Träningsplanering och kost i full gång

Förberedelserna är i full gång.

Just nu håller jag på med att planera ramarna för min träning i vinter. Det gör jag genom att summera tidigare erfarenheter och kunskaper, hur jag gjort tidigare år och jag tittar igenom min träningsdagbok. Ja, sedan har jag förstås mina mål som utgångspunkt.

Jag kommer återkomma när allt är spikat. Som jag skrev igår åker jag till Mallorca på måndag och kommer hem den 26 oktober. Min plan för året startar då 1 november och ska sträcka sig till mitten av april.

Sedan har jag nu gjort en matsedel för alla dagar från 30 oktober till 31 december. Målet är att maten ska vara nyttig, relativt snabblagad och tilltala alla i familjen. Tanken är att jag nu då ska veta vad jag ska äta till både lunch och middag. Förhoppningsvis leder detta till ökad kvalité i träningen och en lättare kropp.

För att ha chans att uppnå mina mål lär jag både behöva vara mer harmonisk, starkare, lättare och mer aerodynamisk nästa år. Dessutom behöver materialet optimeras. Planen är att göra mitt yttersta inom alla områden, så får vi se hur långt det räcker.

Ja, sedan har jag ju börjat försäsongen sedan i tisdags. Det innebar efter tisdagens långa lugna pass på trainern blev det ett kortare men lite mer intensivt pass igår. Tanken var att rulla igång vid 18.00, men så blev det inte. I stället blev det först tid med sonen och sedan med sonen och Katten. Jag rullade igång först 21.00, men hade då klantat mig och inte anpassat kosten utifrån förändrad starttid.

Det innebar att jag i slutet av den timme jag skulle cykla fick väldigt ont i magen. Så ont att jag fick avbryta fem minuter före jag planerat att sluta. In i duschen och sedan 30 minuter på sängen innan jag var mig själv igen. Sedan blev det den middag som blivit väl sen.

Själva träningen hade innan dess innehållit uppvärmning och lite intervaller. 6 minuter med 30 - 30 följt av fyra lugna minuter. Detta upprepades föra gånger innan jag skulle avsluta med 15 minuter lugnt som istället blev tio på grund av magsmärtan.

Jag kan konstatera att det är tråkigt att vara ur form vilket du blir när du tränat lite och lugnt ett antal veckor. Benen blev ganska så trötta och pulsen högre än vad den brukar med den effekt jag körde på. Jag kände mig inte så bra, helt enkelt.

Jag lyckades dock hålla samma effekt i alla sexor vilket innebar kring 420 watt i 30 sekunder och sedan kring 220 watt i 30 sekunder. De lugnare 4 minuterna innan det var dags för intervaller igen låg kring 200 watt. Med tanke på att jag fixar 4:or i alla fall 400 watt när jag är i form förstår ni att det är en bit dit. Men med lite träning ska jag förhoppningsvis snart vara på banan igen.


1 kommentar:

  1. Följer din blogg som är konstruktiv och målmedveten.

    Hur mkt tid per vecka och av denna tid lägger du på distanspass av din träning.

    Mvh
    Martin

    SvaraRadera