söndag 8 oktober 2017

Trotsade hösten och tog racern på en tur

Hösten har kommit och vintern närmar sig med stormsteg. Dags att tvätta, fixa och plocka undan racern. Men först några sista skälvande försök till lite cykling.

Idag blev det en distansrunda från Vännäs via Tvärålund till Vindeln. Från Vindeln tillbaka till Vännäs via Selet.

För dagen blev vi fem tappra som trotsade kyla, blött underlag, vind och risken för regn.

Det började väldigt lugnt de första 25 km, även om det var motvind större delen av vägen. När vi svängde höger i Tvärålund tyckte Erik att det varit väl lugnt och han tryckte på rejält i kantvinden. Det innebar efter en stund att gruppen sprängdes och vi lugnade ned oss igen.

Därefter gick det ganska lugnt ända fram till Vindeln där det blev en fika på OK, då inget café var öppet.

Efter trevliga snack om Tjäders nya effektmätare, Helmerssons tester på Aktivitus och annat kring träning trampade vi vidare.
Nu blev vi några som fick lite hemlängtan och det gick på hårdare en stund. Sedan lite lugnare och vi svängde höger mot Rödåsel.

Tjäder hade för dagen antagit en utmaning på Strava som sa att han skulle cykla minst 100 km. Den sträcka vi valt var ca 95 km. Det innebar att vi nu cyklade fem km och sedan vände och cyklade tillbaka till korsningen. Sedan fortsatte vi.

Bitvis rullade det på allt bättre, men på totalen var det ganska lugnt idag. Däremot var min puls lite väl hög i relation till insatsen. Jag hade lite förkylningskänsla innan jag åkte iväg och Katten är inte frisk. Vi får se om det är min tur nu.
På slutet av dagens runda innan vi nådde Vännäsby matades det på en hel del. Framför allt Erik hade behov av att bli trött, och jag tror att han löste det riktigt hyfsat.

Väl hemma visade cykeldatorn att det blev 105 km och ca 200 minuters cykling. En ganska lugn runda som blev väldigt trevlig. Vi slapp regnet och då blev det inte heller kallt då jag lyckats bra med min klädsel för dagen. Delvis lite väl blåsigt, men även det fungerade fint.

Tittar jag på väderleksrapporterna är risken stor att detta var den sista racercyklingen här i Vännäs på mycket länge. Ja, på ca 6 månader. Men har jag tur kanske det kan bli en runda eller två till.

2 kommentarer:

  1. Då måste ni ha haft tur för när vi lämnade Umeå för hemresan så regnade det i Umeå och sedan till och från hela vägen hem i närmare 3,5 timme!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det duggade till och från, men tur hade vi. Skönt!

      Radera