fredag 26 juli 2013

Storsjön runt i värmebölja

I morgon är det Storsjön runt som gäller. Det blir en bra förberedelse inför kommande arrangemang.

Vad som inte är fullt så bra är vädret. Det är varmt värre. I går kväll var det fortfarande 21 grader vid midnatt. I dag har temperaturen tangerat 30 grader i skuggan och det blir inte kallare i morgon.

Att cykla 20 mil är jobbigt. Att cykla 20 mil i hetta är jobbigare. Att då inte kunna stanna för att fylla på vätska kommer att bli jobbigast. Det blir inte lätt att få med sig tillräckligt för att inte bli uttorkad. Med 4 flaskor på 75 cl får man bara dricka drygt 0,5 l/h, alldeles för lite. Att köra camelback är inget alternativ då jag inte har någon.

Kanske måste jag leta fram mina 2 enlitersflakskor och komplettera med 2 stycken 0,75 litrar? Det blir otympligt, svårt att rymma i cykeltröjan och dessutom ökat luftmotstånd. Men det ger i alla fall 0,5 liter extra. Dock ändå alldeles för lite.

Ja vi får se hur vi gör. Varmt, torrt och jobbigt blir det i alla fall.

Det riskerar nog att bli rena Circusen.


1 kommentar:

  1. Jag hoppas (och tror) att din cykling går bättre än mina cirkuskonster... Lycka till! B-)

    SvaraRadera