torsdag 3 april 2014

Mallorca 2014 - Gå på hjul, regn och östkustcykling

Dag 3 av vistelsen på Mallorca visste vi skulle bjuda på regn. Enligt väderleksprognoserna skulle vädret bli allt sämre under dagen så därför var avgång i dag satt till nio.

Vi blev precis som igår 8 av 9 cyklister till start, men idag var det Tellné som valde att vila bland annat utifrån att han hade en deadline för sitt arbete.

Eftersom vi inte hade så stor lust att köra allt för länge i dåligt väder hade vi planerat för bara 10 mil i dag och dessutom inte särskilt kuperat.

Tanken var att i dag och i morgon då det också signaleras för regn köra något kortare och lättare för att om benen och huvudet vill braka på bra de sista tre dagarna av resan då väderleksrapporterna säger att det ska bli varmare.

Vi hade inte kört särskilt länge, men då vi var på tidigare okörd mark hade vi tvingats stanna två gånger för att säkerställa att vi var på rätt väg. En gång var vi det, en gång inte.

Bara en liten stund senare kom vi till en längre backe och då var det dags för resans första och förhoppningsvis enda krasch.

Vi körde om en annan grupp, men innan alla han om reste sig någon upp i den andra gruppen, alla fick bromsa och längre bak gick Jonas på Lundins hjul. Det blev en bra krasch med blodvite. Skadorna blev främst på knäna, händer och fingrar. Dessutom gick benvärmarna sönder. Den helt nya Garmin 810 flög all världens väg, men klarade sig trots allt. Man kan säga att Jonas hade tur i oturen. Det är aldrig roligt att krascha, men det blev inga allvarliga skador och efter lite mekande med cykeln var vi igång igen.
Vi han dock bara cykla ca 300 meter efter kraschen innan det var dags för dagens första punktering som denna gång Johan bjöd på. Av någon outgrundlig anledning satt det ett häftstift i hans däck!
Som ni läst från tidigare dagar har vi haft en del punkteringar, och detta var den 6 i raden och innan dagen var slut hade dessutom Klas åkt på en punktering. Sju punkteringar på 3 dagar måste vara någon form av rekord!? Det är i alla fall helt osannolikt, då vi vanligtvis bara brukar ha någon enstaka punktering på en utlandsresa, om någon. Är det en komplott mot gruppen!?

När vi väl kom igång efter vägletande, krasch och punktering fortsatte anledningarna till stopp. Inte mindre än två gånger hade vi folk som tappade rulle och då fick vi stanna och vänta.
 När vi stannade för fika som var det första planerade stoppet hade vi redan nästan 90 minuters oförutsedda stopp på drygt 90 minuters cyklinade! Då är det inte helt lätt att få flyt i åkningen. Efter fikat blev det något bättre, men även idag blev det för många stopp för min smak, och jag hoppas att vi både har mer tur med punkteringar och annat och att vi inte drar på oss för många ”onödiga” stopp de närmsta dagarna.

Efter fikat hittade vi några riktigt fina och snirkliga vägar och det blev flyt i åkningen en längre tid. När det var 30 km kvar stannade vi och vissa tog på sig kläder för att möta det annalkande regnet, medan andra hoppades att det inte skulle komma.
 Precis när vi skulle åka kom en extrem regnskur och med det blåsten. De som inte tagit på sig allt de hade gjorde det nu. Jag vet inte riktigt vad som då hände men gruppen drog iväg innan de två sista var klara. Jag valde då att vänta på dem för att försöka dra upp de till huvudgruppen, och om det inte gick säkerställa att alla hittade tillbaka.

Vi hade ca en minut att hämta in, och vi tog kontinuerligt på gruppen framför. Jag försökte samtidigt att inte köra för hårt så att alla i vår grupetto skulle orka hålla rulle. Så gick gummibandet av, och det blev lugn körning därefter för att vi skulle få med oss alla till hotellet.
Nu var det inte längre någon cykelpropaganda. Storm och spöregn!

När inte gruppen framför oss stannat relativt snabbt tänkte jag att de tagit sig till hotellet. Men så efter att vi kört ca 20 km med bara tre i gruppen såg vi de andra fem. De hade stannat. Jag vet inte riktigt varför, men tror att det berodde på att bror inte mådde bra.

Han hade klagat hela rundan och nu på kvällen är det mycket sämre. Magont, huvudvärk, frossa och feber. Inte alls skoj. Jag hoppas verkligen att en natts sömn och eventuellt vila i morgon kan göra att han snart är på det igen. Det är ju verkligen tråkigt för honom att vara här om han inte kan cykla.

Åter till själva passet. Sista dryga milen kördes lugnt. Ja, självklart då med ett extra stopp för punktering. Väl framme på hotellet kunde vi konstatera att om vi inte haft alla dessa stopp hade vi hunnit köra hela rundan utan att få regn på oss. Men nu är det som det är.
 För övrigt kom Lundin på en genial idé på hur man torkar kläder och skor när det inte finns något att hänga dylikt på och det är regnigt ute. Jag byggde då en likadan för att om möjligt ha torra skor till i morgon. Att upphängningen dessutom är mitt under utblåset för värmen är extra optimalt för torkfunktionen. Dock inte lika optimalt för stanken i rummet!
För min del kändes dagens cykling som en relativt lugn resa trots att jag låg längst fram och bröt vinden i ca 2 timmar av de 3.20 som vi cyklat i dag. Däremot känns det att gårdagen var en relativt tuff dag och inte är benen helt krispiga trots allt. Jag hade planerat att skarva på vår gemensamma tur med ca en timme, men när spöregnet kom vek jag ned mig och avslutade tillsammans med övriga i gruppen. Att köra i spöregn och frysa är inte särskilt skoj.

Fortfarande har jag mycket att lära. Häromdagen levde min cykel om som ett tröskverk och jag hittade inte felet. Stefan Lindbäck lämnade då en kommentar på min blogg som löste problemet. Tack för det Stefan. Det var så enkelt som att smörja gängorna för pedalerna. Men inte så enkelt att jag kom på det själv. Nu hade jag inget bra fett, så jag för lösa det ”på riktigt” när jag kommer hem.

När cykeln slutat med sitt enerverande ljud har det dock börjat med ett nytt. Mina elektroniska växlar ligger inte riktigt rätt och det smäller och har sig när jag växlar och ibland hoppar det mellan växlar. Jag har för mig att man kan kalibrera detta, men jag har ännu inte lärt mig hur. Jag är helt klart inte född till mekaniker trots att det vimlar av sådana i vår släkt. Eller kanske just därför?!

Jag fick också en fråga på gårdagens inlägg: Fick ni några bra tider upp för Coll de Soller och Puig Major? Vad svarar man på det? Jag har ingen koll. Jag vet inte ens var man börjar ta tiden och vart målet är. Jag vet inte heller vad en bra tid är. Vad jag vet är att vi körde ganska så hårt upp för Puig Major utan att för den skulle gå på max. Upp för Coll de Soller gick vi lite lugnare, ca 15 watt. Jag vet också att jag blev bra trött.

För övrigt, är det någon som vet vad en bra snittwatt är uppför säg Puig Major? Då tänker jag inte på världseliten utan en ganska bra svensk cyklist. Vet du vad du haft för watt uppför?

För morgondagens cykling som kommer att starta lite senare då vädret verkar bli sämst på förmiddagen är planen ca 4 timmars effektiv cykeltid. För att det ska gå krävs färre och kortare stopp då vi alltså börjar ganska sent. Sedan får vi se hur många som hänger på och hur kropparna känns. Vi har sagt att slutligt beslut tas vid frukost i morgon bitti.


Vi lägger ytterligare lite trevlig cykling till handlingarna….

12 kommentarer:

  1. Vassegod, jag är bättre mekaniker än cyklist i vart fall :-)
    Dock går jag bet på elväxlarna, för det har jag aldrig mixtrat med, men gissningsvis finns det säkert nån intrimnings mojäng på den där lilla klumpen som du förmodligen har en bit från styret, typ den som visar hur mycket batteriet är laddat.

    Watt är omöjligt att uppge, det är ju så ohygglig personligt baserat på hur mycket man väger. Skulle jag tex alstra lika lite som några av mina medresenärer så skulle jag inte ta mig uppför fartguppet utanför hotellet.

    Tiderna tas från skylt till skylt, simple as that. Tänka sig att det finns cyklister som inte har koll på det :-)
    Skylt vid starten av backen, brun avlång liggande, där det står namn, längd och snittlutning, och en likadan skylt vid toppen eller som i sollers fall, över krönet runt högerkurvan och 60m till

    Grymt otrevlig med både väder, hälsa, vurpor och punkor. Hoppas ni får det bättre sista dagarna

    SvaraRadera
    Svar
    1. JA, så är det nog. Har mixtrat en del på mojängen och det blir i bland sämre och i bland bättre, men aldrig helt bra. Får nog klara mig tills jag kommer hem. Blir det inte värre går det.

      Så är det när det gäller watt. Men visst säger det en del om man vet cyklistens vikt, snittwatt och backens snittlutning.

      Ja du ser. Noll koll. Jag brukar åka till Mallorca och GC som ett led i min träning och då har jag mål för hur dagarna ska se ut. Generellt är det att köra hårt, men inte köra absolut max då jag ska orka köra varje dag utan att fullständigt tappa kapacitet på slutet eller bli extremsliten och få dålig kvalité i träningen när jag kommer hem. Därför har det aldrig blivit att jag funderat kring tidtagning i backe. Det brukar som sagt bli rejält hög puls och jobbigt ändå.

      Ja, nu får det var slut på skitgrejer!

      Radera
  2. Väldigt enkelt att justera växlarna tydligen, hittade följande youtube klipp.

    http://www.youtube.com/watch?v=RmTx_jIUzxc

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset David. Jag ska omgående prova att justera. Sedan får vi se live i morgon om jag lyckats.

      Radera
  3. Alltså de som har Garmin datorer kan ju ladda upp passet på Strava så får de per automatik tider på de segment som finns där ni cyklat å det är en hel del segment det kan jag berätta. Jag kommer att göra så att jag laddar upp mina cyklingar på Mallis i Strava.
    Se nu till att ha gjort bort alla punkteringar hörru!
    Hoppas ni får vara friska och fortsätta cykla, lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, själv kör jag än så länge Polar, så redan där är jag av banan.

      Vi ska försöka må bättre o ha mer tur. Vi får se hur det går på dagens tur.

      Radera
  4. Är det inte som såhär att om passet inte finns på Strava har det inte inträffat... ;)

    Hoppas du får styr på elväxlarna, jag trimmade in mina ett par gånger, busenkelt. Och sedan skiter ni i punkteringar i fortsättningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aj då. Det betyder att jag ännu inte börjat cykla....

      Jag hoppas du har rätt kring växlarna. Har nu gjort ett första försök, får vi se hur det går idag.

      Radera
  5. Strava är skit, jag ska iofs inte klaga men tidtagningen på min favoritbacke Soller så har jag manuelltidtagning jämfört med Strava och Strava säger 20 sek snabbare. Helt fel och även fastän Strava är i min fördel så är det inget jag litar på för 5 öre, rent skräp (tanken är god).
    Har många fler segment som är samma lika problem på.

    Sen att det finns en miljard likadana segment men med olika namn gör att det är totalt oöverskådligt, ta bort skiten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tittat på Strava o fick samma känsla som du Stefan. Jag har dock aldrig provat, o kanske ändrar jag mig då?!

      Vad är då en acceptabel tid för Soller, o mätar du då från att du svänger av från den större vägen?

      Hur lång sträcka är det enligt dig som är själva segmentet uppför?

      Radera
  6. Min bästa tid är alltså typ 14 minuter kom inte ihåg exakt, vet inte sträckan heller, det står på skylten där man börjar ta tid, genom rondellen och in på lilla vägen upp, typ 50 m från rondellen står skylten, obs obs, tiden skall man slå av vid skylten uppe, alltså inte vid parkeringen som alla många gör...runt hörnet och till skylten, det blir lite nedförsbacke dit :-)
    Fin backe

    SvaraRadera
  7. Men acceptabel, inte vet jag, med mina 90kg så finns det nog hur många som helst som är snabbare (och lättare)

    SvaraRadera