torsdag 1 maj 2014

Gyttjebrottning

Jag har som ni förstått en förkärlek till sommar och värme och gillar inte kyla och regn. Därför har de senaste dagarna inte varit roliga med allt ifrån regn, blåst, snö och hagel. Inte verkar det heller bli bättre den närmsta veckan. Enligt väderprognoserna finns ingen riktigt ljusning i sikte.

Idag hade några boys i klubben uppmanat till lite MTB-träning. Det mesta talade då mot. Vädret skulle bli dåligt i dag, jag har lite förkylningssymptom i kroppen och dessutom har inte min nya MTB ännu dykt upp.  I går kväll hade jag ännu inte bestämt mig om jag skulle hänga på.
Sommarutsikt från altanen nu på morgonen

I dag steg jag upp vid åtta, snackade med barnen, åt frukost och fixade lite småsaker. Med jämna mellanrum tittade jag på termometern, som aldrig visade varmare än plus 2 grader. Ingången var att hoppa träningen.

När det var 30 minuter till start, visade sig solen och det kändes lite varmare. Jag tog mig i kragen och kastade fram alla kläder jag behövde och gjorde mig klar för att trots allt hänga med på dagens tur. Det är jobbigt att ta sig ut i dessa lägen, men man vet ju hur skönt det blir sedan.

Jag rullade ned till samlingspunkten och det visade sig att vi skulle bli 4 stycken i dag. Ursprungligen hade sagts att det skulle bli en lugn runda - det blev det inte. Framför allt Helmersson hade vaknat på sin ambitiösa sida och han tryckte på rejält under stora delar av passet. Han var riktigt stark i dag.
Riktigt fint efter strandpromenaden




Älven vindlar fram bredvid strandpromenaden
 Själv hade jag skoj på rundan och nu är jag i gång med MTB-säsongen. Däremot kändes gubben äldre än vanligt och det finns risk att en förkylning är i antågande. Med andra ord fick jag ingen större formboost i dag.
Tjäder nöjd och glad trots kyla, snö och lera

Kjell med stort cykelfokus
Vädret då!? Ytterst skiftande. Kallt mest hela tiden, men det varierade från strålande sol och vindstilla till rejäl blåst och snö.
Helmersson i front, vilket var en vanlig syn idag

Lerig gammal gubbe. Men ganska glad ändå.
Efter sol som följdes av snö och blåst var vädret återigen hyfsat. Många omslag på 90 minuter..
Sammantaget blev det en trevlig runda med bra sällskap på ca 90 minuter. Eller egentligen var det ett gyttjebrottningspass och både jag och cykeln blev allt annat än rena av denna tillställning. Det blev till att dra fram en hel del rengöringsattiraljer efter hemkomst för att hitta cykeln bakom leran.

Nu får vi se om vädret blir bättre och om förkylningen slår till. Jag hoppas på JA, respektive NEJ.
Nöjda gubbar efter avslutad träning. Nu är det bara att rulla hem till sig.

2 kommentarer: