fredag 2 maj 2014

"Jagad" av media

De senaste veckorna har jag haft extra många mediakontakter. I mitt jobb har jag alltid många sådana kontakter, men nu har det alltså varit lite extra. Det beror nog på många olika aspekter.

En är att det händer mycket spännande inom Barn- och utbildning här i Vännäs, med bland annat ny förskola och nya Vegaskolan. Sedan har det bland annat varit positiv uppmärksamhet kring Arbetsmiljöverkets bedömningar av vår verksamhet. Överlag sker mycket bra i våra förskolor, skolor och i kulturen.

En annan aspekt är att jag nu förutom i mitt ordinarie arbete som Barn- och utbildningschef där jag har ansvar för förskola, grundskola, grundsärskola, bibliotek och musikskola, nu också blivit tillförordnad gymnasiechef med allt vad det innebär.

Sedan är skolan en het fråga inför valen som kommer, och därför är våra frågor verkligen på agendan och vi får många frågor kring detta.

Det vanligaste är ordinära intervjuer med tidningar och radio, och oftast behandlar de rent verksamhetsmässiga frågor. Det handlar också ofta om att media har en särskild vinkel när de dyker upp och inte sällan ställs vi till svars på olika sätt.

I tisdags ställdes jag inför en helt annan intervju. En intervju som tog sin utgångspunkt i att jag just nu är extra aktuell inom arbetet samtidigt som jag sysslar med en sport i framkant och bloggar kring detta och annat i livet.

Det blev en mer personlig intervju som inte rörde specifika arbetsfrågor och med en tydlig inriktning mot cykel. Min uppfattning var att vinkeln var min passion för utbildning, lärande, utveckling, målbilder och mitt i allt detta hittar vi cyklingen, mitt arbete och familjen.

Resultatet av intervjun ser vi i morgon i Folkbladets "lördagsgäst". Det är ju alltid så att man vid kontakter med media inte vet hur det gått eller hur något uppfattats innan man ser det tryckta, det filmade eller ljudupptagningen. Därför blir det lite extra spännande att läsa morgondagens tidning. Uppdatering: Nu har det gått ett dygn och här hittar du artikeln: http://tomascykelblogg.blogspot.se/2014/05/jag-ar-lordagsprofil-i-folkbladet-mina.html

För övrigt har jag varit lördagsgäst en gång tidigare. Det var när jag flyttade till Nordmaling år 2002 och blev ny rektor på Artediskolan. Den gången blev det en riktigt bra artikel i Västerbottens Kuriren (den andra dagstidningen här i Västerbotten).

5 kommentarer:

  1. Du är alltid bäst Tomas / Lennart O

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lennart. Det var riktigt snällt. Det värmer.

      Radera
  2. Heja dig. Är övertygad om att att lördagsintervjun kommer bli magisk då Jerry är en mästare på dem!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi hoppas på det bror. Det räcker ju inte att reportern är en mästare - intervjuoffret måste vara på tå.

      Radera
  3. Lördagsintervjun blev verkligen kanonbra! Kan inte bli annat med dig som intervjuobjekt :)

    SvaraRadera