fredag 28 augusti 2015

Svanesunds tempo - Livrädd, oteknisk och orutinerad

Väldigt tidigt i tisdags morse satte jag mig i bilen för en resa på nästan 110 mil. Efter många och långa timmar landade jag i Göteborg.

Därefter har jag haft hektiska utbildningsdagar onsdag, torsdag och drygt halva fredagen.  Vid ett satte jag mig i bilen, åt lunch och rullade några mil norrut mot Almöns Camping där jag ska bo i två dagar.

Jag hade bestämt mig för att inte slå på stort och så blev det. Stugan jag hyrt har inget varmvatten, ingen dusch, ingen toalett, ingen tv och är på ca 8 kvadratmeter. Men den duger då jag ändå inte kommer att vara där någon större del av tiden.

Jag checkade in då klockan slagit två och efter att ha packat upp en del begav jag mig mot Svanesund som ligger en bit bort.

Där äger Svanesunds 3-dagars rum i helgen. Själv kör jag inte hela ”touren” utan ”bara” Sverigecupen på lördag och söndag.

För att förbättra möjligheterna bör man ”scanna” banorna vilket jag också gjorde. Först tog jag bilen och körde temposträckan och direkt efter linjesträckan.

Jag åkte därefter tillbaka till starten för tempot som äger rum i morgon. Jag hade redan vid den första titten med bilen insett att denna bana är något jag aldrig tidigare sett, än mindre provat. Vägen är väldigt smal, det svänger mycket och det går upp och ned mest hela tiden.

Jag bytte om vid bilen, gjorde i ordning cykeln och sedan bar det av. Det visade sig nu att det blåste storm, och vid flera tillfällen var jag på väg av vägen.

Själva cyklingen innebar oro och rädsla. Detta är en bana som nog inte passar mig särskilt bra. Jag är allt för försiktig. Det är många svängar där du inte ser utgången på kurvan och då är det väldigt svårt att veta hur fort du kan ta den. Då det är så smalt är det extra viktigt att inte bryta mittlinjen och hamna på fel sida, vilket gör det ännu tuffare att ta svängarna. Sedan kommer du ut på öppna fält och då vill vinden ta cykeln och kasta den i diket.

Det kändes som jag mest satt i upprätt läge och inte i tempoställning och inte gick det fort heller. Framme vid vändningen efter 10 km var frustrationen stor.

På tillbakavägen var det dock lite mer åkbart även om det även nu fanns kluriga svängar och även en t-korsning i utförsbacke.

Ja, det var ovanligt många höjdmeter också, men i dag var mest fokus på kurvor mm.
Helt plötsligt mötte jag två kända ansikten. Tom Pietälä och Erik Frohm från Gimonäs CK som liksom jag och många andra provkörde banan. 
Erik och Tom efter avslutat värv för dagen

Väl tillbaka till bilen tog jag en paus. Andra varvet körde jag tillsammans med Gimonäsarna och vi tog en del snack både kring banan och annat.

Visst kändes det lite bättre varv två, men jag skulle behövt mer rutin, bättre teknik och större mod för att känna att det fanns goda förutsättningar i morgon. Positivt var dock att kroppen kändes riktigt hyfsad. Detta är hur som helst den klart tuffaste bana jag provat inräknat både träning och tävling. Sedan har jag ännu inte provat den i tävlingsfart. Ja, den är i och för sig lite kortare än vanligt, men svängarna och övriga klurigheter blir inte lättare för det. Ja, jag är feg - och jag vågar erkänna det.

Men det är bara att ta tjuren vid hornen, köra på och se hur det går. Det går ju inte göra mer än att köra det man kan, och visst ska vi alla försöka övervinna våra rädslor!?

Jag hoppas hur som att jag inte kommer felbedöma någon sväng, för då blir det skogsbesök.

Jag startar vid 17.30 i morgon och ska innan dess förbereda mig så bra det går.
Blir man så där glad när banan klarats utan krasch, eller för att jag äntligen är i mål?
På söndag är det linjelopp som startar vid 08.00. Där blir det en varvbana på 18 km som ska tas 4 varv. Det blir alltså ovanligt kort med 72 km, men samtidigt är det en rejält klurig bana. Den är väldigt smal, vindlande, kuperad och med många skarpa svängar. Sedan är det dessutom en rejäl klättring efter 9 km av varvbanan. Lägg till rejäl kantvind så blir det en stor utmaning. Men det funderar jag på om jag tar mig helskinnad från lördagens tempo.


 Jag hoppas återkomma på lördag kväll, hel, ren och på gott humör.

4 kommentarer: