söndag 27 mars 2016

Tidig julklapp kanske gör mig glad!?

Ja, vad gör man när det inte går att träna och tiden rullar på? Som en kort liten positiv injektion går det ju alltid att beställa lite cykelgrejer.

Så dök det upp ett antal paket. Därmed blev det en liten julafton. Skillnaden var att jag visste vad jultomen hade kommit med.

Först hittade jag en momentnyckel som ska förenkla arbetet med cyklarna. Den är redan provad i skarpt läge och kändes bra.
Lite smörj för kedjan kan aldrig vara fel
 Odören. Ja, denna fantastiska doft som ingår i priset för en tränande person. Jag tänkte prova ett sätt att få skor att kännas nya för "alltid". Sedan får vi se hur detta fungerar. Troligen sådär.
 När jag tränar använder jag aldrig energi i flaskorna om det inte är så att det är ett särskilt långt och hårt pass. Däremot tror jag det är en bra idé att fylla på kroppen med mineraler etc, och därför brukar jag använda dessa produkter.

När det sedan är dax för tävling så smattrar jag i mig energi. Framför allt via gel. Min teori är att Vitargo är det bästa på marknaden och har använt denna produkt vid varje tävling i flera år.

Sedan brukar jag ha med mig en "Lifesaver" för de långa cykelpassen. Det vill säga att jag kör utan tillförsel av energi på långa pass. Risken finns dock alltid att man då går in i "väggen". Då är det bra att ha något i bakfickan för att ta sig hem. Till detta brukar jag ha lite billigare gelvarianter och denna gång blev det high5.

Säkert har även du tappat ändpluggen till ditt styre som fixerar styrlindan. Det brukar vara riktigt irriterande.

Det är varken snyggt eller praktiskt när det händer.. Dessutom får du inte tävla utan ändplugg. Nu har jag förhoppningsvis hittat lösningen på detta i och med dessa separata ändpluggar som skruvas fast. De sitter redan på racern och verkar sitta bra. 

Vilka som är de bästa däcken?! Ja, egentligen har jag ingen aning. Det känns dock tryggt att köra på Conti Grand Prix 4000 SII. Denna typ har jag använt i sex år och egentligen aldrig provat något annat, om vi bortser från att jag har andra Conti-däck på tempohojen. Det finns säkert något bättre, men det känns som en djungel, så jag kör på. Risken finns att något av mina hjul under sommaren behöver nya däck, och de vill jag att de ska finnas hemma.

Det är bra att ha lite handtvätt tillhands. Särskilt vid utlandsresor då du kanske behöver tvätta cykelkläderna efter halva tiden för att inte behöva ha med dig allt för mycket. Självklart kan det finnas billigare varianter än Assos, men då det räcker så länge fortsätter jag med denna. Den fungerar bra och luktar riktigt nice.
Lite rumpsalva är också bra att ha. Även här finns en mängd varianter, men jag kör på mitt beprövad koncept.





















Slutligen något nytt och obeprövat. Min känsla är att jag med racern haft för dålig bromsverkan med de bromsklotsar jag använt på slutet. Det är till och med så att jag tror att det funnits chans att undvika att bli indragen i jättekraschen på SM och därmed funnits med när det drog ihop sig om jag haft lika bra bromsverkan som många andra.

Det snackas mycket gott om dessa exklusiva och relativt dyra swisstop. Vi får se hur mina carbon reagerar mot dessa och jag återkommer med ett resultat.


Lite bra, behövda och roliga grejer blev det. 10 presenter totalt. En present för muntra upp mig för varje vecka sedan träningsproblemen började. Jag har inte beställt något mer, och hoppas inte behöva det...

Nu är det tre dagar innan jag och Katten åker till Mallis. Vi satsar på att våra inneboende förkylningar och allmänna sjukdomssymptom lämnas hemma. För visst borde Mallisluften vara tråkig för dessa odjur!? Vi räknar med det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar